A dinoszauruszok idején 23,5 óráig tartott egy nap, és 372 napból állt egy év

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Egy puhatestű fosszíliájának elemzéséből belga paleontológusok arra következtetnek, hogy 70 millió évvel ezelőtt egy nap még csak 23,5 óráig tartott, egy évben pedig nem 365, hanem 372 nap lehetett. A Föld tehát gyorsabban forgott a saját tengelye körül, így többször kelhetett fel és térhetett nyugovóra a Nap, mialatt a a Föld egyszer megkerülte.

A kutatók, mint arról a Paleoceanography and Paleoclimatology szaklapban megjelent tanulmányukban beszámoltak, olyan, a földtörténeti kréta korból származó furcsa, 65 millió évvel ezelőtt kihalt kagylók héját vizsgálták, amelyeken a fákéhoz hasonló növekedési gyűrűk formájában jól nyomon követhető, hogyan növekedtek az állatok az életciklusuk alatt. A kagylók növekedési gyűrűiből nemcsak az eltelt évek számára,hanem arra is lehet következtetni, hány nap telt el egy-egy évben.

A kutatók szerint ráadásul nemcsak az állatok cirkadián ritmusára, így például a napok hosszára lehet következtetéseket levonni, hanem az égitestek közti gravitációs erőkre és azokból akár arra is, hogyan formálódott a Föld kísérője, a Hold, milyen hőmérsékletűek és összetételűek lehettek a tengerek, amelyekben az ősi kagylók éltek. A kagylóhéjak kémiai elemzése alapján például a belga kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a tengerek átlaghőmérséklete akár a 40 Celsius-fokot is elérhette, és télen sem csökkent 30 Celsius-fok alá.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!