A kínai rover megtörte a marsi átkot

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Május közepén sikeresen leszállt a Marsra az első kínai rover, a Csurong (Zhurong), nem amerikaiként először megtörve egy hosszú, többek között az oroszokat és az európaiakat is sújtó pechsorozatot. De miért tartott napokig, amíg erről képeket kaptunk?

Egykor folyók folytak bele, ma az amerikai Perseverance marsjáró vizsgálja – vajon a Jezero-kráterben végre választ kaphatunk arra a kérdésre, hogy volt-e valaha élet a Marson? A Perseverance-nek már most egy sor technológiai áttörést köszönhetünk, az eddigi legkomplexebb marsi landolási rendszertől kezdve az első marsi helikopter, az Ingenuity repülésén át az oxigéngyártásig és az első, Marson felvett hangokig – hogyan zajlik majd a mikrofosszíliák vizsgálata? Eközben kicsivel közelebb, az Antarktisz kristálytiszta jegébe süllyesztett IceCube neutrínóobszervatóriumban elsőként azonosították egy kozmikus neutrínó égi forrását: az elkapott részecske egy aktív galaxismagból jött, amely éppen a Föld felé irányítja a központi fekete lyuk körül forrongó anyagból kiinduló részecskenyalábját. Mit tudnak a neutrínók, és mi mindenre lesz majd képes a hamarosan megépülő, tíz köbkilométer méretű új detektor?

Most induló, az Astronomy on Tap-pel közösen támogatott podcastsorozatunkban Kun Emma és Molnár László csillagászok, a Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézet kutatói és Tóth András, a Qubit állandó szerzője, a Budapest Science Meetup szervezője beszélget rendszeresen a csillagászat és az űrkutatás legforróbb híreiről.

Beszélgetésüket hallgasd alábbi csatornáinkon:

Az epizód elérhető Spotify-onGoogle Podcasts-onApple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!

Hallgass bele ezekbe is: