A nyúlterápia csodákra képes, még az iskola miatti szorongást is csökkentheti
„Amikor megérkezem hozzájuk, a gyerekeket először félkörben leültetem, középre rakunk egy pokrócot, és a gyerekek egy hívogató dallal kicsalogatják a nyulat a dobozából. Nem mi rontunk rá a nyúlra, hanem lehelyezzük középre, leveszem a nyuszi dobozának a tetejét és megvárjuk, hogy a nyúl magától lépjen velünk kapcsolatba. Ez egy nagyon fontos momentum: a gyerekek szépen megtanulják, hogy ennek nem az a lényege, hogy ráerőltetem a saját akaratomat, hanem egy kicsit türelmesebb leszek, és megvárom, amíg ő lép velem kapcsolatba. És ha később a nyuszit ölbe vesszük, akkor ha menni akar, nem lefogjuk és leszorítjuk, hanem hagyjuk az állatot, mert neki ennyi most elég volt. Mindenki megérti.”
Így zajlik egy terápiás törpenyúllal végzett, a gyógypedagógiai oktatást kiegészítő foglalkozás kezdő felvonása, ebben az esetben egy olyan osztályban, ahova értelmileg akadályozott gyerekek járnak – mondja Suba-Bokodi Éva, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Kaposvári Campusának társ- és hobbiállat szakmérnöke és doktori hallgatója.

Már ebből is érzékelhető, hogy a nyulak sokkal sokoldalúbbak annál, mint a köztudatban élő, simogatni való húsvéti állat koncepciója. Suba-Bokodi és Molnár Marcell, a MATE Állattenyésztési Tudományok Intézetének egyetemi docense 2013 óta foglalkozik állatasszisztált szolgálatokat végző nyulak tenyésztésével, és azóta már neveltek ki osztálynyulakat, akik többek között az elsős kisgyermekek iskolába illeszkedését segíthetik, és támogató nyulakat, akikkel idősotthonokba, óvodákba, iskolákba vagy éppen a Lányok Napjához hasonló rendezvényekre mennek foglalkozásokat tartani. Azok az állatok, amelyek nem válnak be ebben munkában, házi kedvencként hosszú távon tehetik szebbé egy-egy család mindennapjait. Viszont soha nem adnak kölcsön nyulat húsvéti állatsimogatókba vagy családoknak pusztán néhány órára. Hogy miért? Az állatok jólléte és hosszú távú egészsége érdekében.
Az osztálynyúl a legszorongóbb gyerekhez megy oda
A kutatók 2020-ban az MDPI Animals című tudományos folyóiratban publikálták azt a tanulmányukat, amelyben dokumentálták, hogyan hat a nyúl az első osztályos tanulók stressz-szintjére. A kutatásból az derült ki, hogy a diákok örültek a nyulak jelenlétének, és az állatok összességében körülbelül 8-10 százalékkal csökkentették a beiskolázás miatti szorongás mértékét.
„A probléma ott kezdődik az elsősöknél, hogy az óvodából, ami viszonylag lazább hely, bekerülnek az iskolába. A pedagógusok nyilván próbálják csökkenteni ezt a stresszt, de ebben nagyban tud segíteni egy nyúl. Vizsgálatunk azt mutatta ki, hogy a gyerekeknél körülbelül átlagosan 8,5 százalékkal tudta csökkenteni a szorongás szintjét a nyúl jelenléte. Nagyon érdekes és fontos, hogy a problémásabb, jobban szorongó gyerekeknél sokkal jobban működik. Volt olyan gyerek, akinél 14 százalékkal csökkentette a stresszt, tehát egy súlyosan szorongó kategóriából a normál kategóriának a tetejére tudta lehozni a szorongási pontszámot a nyúl. Nyilván van olyan is, akinél már eleve nem kellett, mert kevésbé szorongó gyerek volt, és őt zavarta a nyúl jelenléte az osztályban” – mondja Molnár.
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!