Itt a tavasz, itt a gombaszezon, és ha az embernek jó szeme és óriási szerencséje van, kucsmagombára lelhet az erdő szélén, ami még a tapasztalt gombakirályok számára sem egyszerű feladat. Nero római császár egyenesen rajongott az értékes és ízletes gombáért, Észak-Amerikában pedig szabályos őrületté fokozódott a kucsmagomba-vadászat.

Az Európai Bizottság eljárást indít Magyarország ellen, amiért az uniós országok között egyedüliként a kannabisz orvosi célú kutatásának engedélyezése ellen szavazott. De mennyire biztonságos kábítószernek minősített anyagot orvosságként alkalmazni, és etikus-e megtagadni a betegektől bármilyen gyógyító hatású szert?

A Purdue Egyetem kutatói októberben már fejlesztettek egy nagyon fehér festéket, most önmagukat múlták felül egy még fehérebbel. Az új festék a nap látható sugarainak 98,1 százalékát veri vissza, ami azt is jelenti, hogy az ezzel kezelt felület alig melegedik fel a napsütésben, ennek az épületek hűtésében lehet fontos szerepe.

Egy kutatócsoport emberi őssejteket juttatott egy csomó makákóembrióba, a tudósok ezután húsz napon keresztül tanulmányozták a kimérákat, mielőtt elpusztították volna őket. A projektet vezető spanyol genetikus szerint nem létező majomemberek létrehozása a cél, hanem az embrió korai fejlődésének tanulmányozása.

Az együttérzés szintje akkor emelkedett meg, amikor kézzelfoghatóbbá vált a járvány, és sokakat testközelből érintett. Így is van olyan kirívó eset, amikor valaki csupán azért jelentkezik önkéntesnek, hogy megkapja az oltást – hangzott el a Társadalomtudományi Kutatóközpont keddi kerekasztal-beszélgetésén, ahol civil és jótékonysági szervezetek beszélgettek arról, hogyan segíthetünk a legtöbbet a krízishelyzetben.

A Bécsi Egyetem kutatói 3D-nyomtatóval egy olyan anyagot hoztak létre, ami a megtévesztésig hasonlít a valódi elefántcsontra, de nem kell hozzá elefánt. A Digory névre keresztelt anyagnak a restaurátorok veszik majd leginkább hasznát.

Bár az elmúlt héten valamelyest javultak a járványügyi adatok, a szakmai szervezetek, a szülők és a járványszakértők is attól tartanak, hogy a tanárok az oktatás újraindításakor még nem lesznek teljes körűen védettek, és a gyerekek által hordozott vírus ismét szabadon terjedhet az iskolákban. A még el sem csendesedett harmadik hullám kellős közepén könnyen jöhet a negyedik.

A történelem során minden nagy átalakulás alapvetően felzaklatta a társadalmakat: a törzsi közösségek rettenetként élték meg az állam hatalmi szerkezetének kiépülését, és a piacgazdaság, illetve a liberális demokrácia létrejötte is gyökeres szakítást hozott a korábbi szokásokkal. Mi történik most?

A legjobb szórakozás karantén idején: a rádió

Hiába a Netflix, a YouTube, a Spotify, van valami még tutibb dolog az interneten. A Radio Garden oldalán a földgömböt pörgetve lehet a világ különböző kisebb-nagyobb adóit hallgatni, és függő lettem: nincs jobb szórakozás, mint hajnali négykor török népzenét hallgatni egy alaszkai rádióban, és megpróbálni megfejteni, amikor a skótok angolul beolvasnak egy telefonszámot.

Korábbi cikkek