Olyan matematikapéldák is lehetnek az idei érettségin, amilyenekkel eddig nem találkoztak a vizsgázók
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7kDB3zkwTAnIHQHQs-xxs.jpeg?width=96&height=96&fit=crop)
Hogy pontosan mire számíthatnak a matematikából érettségizők május 7-én, az egyelőre talány, de annyi biztos, hogy 2024-ben lényegesen más lesz a vizsga, mint az elmúlt években volt. Több szöveg, kevesebb logaritmus, az abszolút értékes egyenletektől pedig el lehet búcsúzni, legalábbis középszinten – röviden így foglalhatók össze a változások. Ez persze nem jelenti azt, hogy az eddig megszerzett tudás vagy a korábbi évek tapasztalata haszontalan lenne, de az biztos, hogy az érettségizőknek más arányokra, más típusú feladatokra és egy-egy új témakörre is fel kell készülniük, és várható, hogy az eddigieknél életszerűbb példák szerepelnek majd a feladatok között.
Mindennek az az oka, hogy a középiskolát elvégzők idén először találkoznak majd az új Nemzeti Alaptantervben előírt változásokkal. A 2020-ban megjelent NAT itt-ott megnyirbálta a középszintű tananyagot (és néhány helyen az emelt szintűt is), miközben új feladattípusokat és ismereteket is becsempészett a kerettantervekbe. A legtöbb szakértő a friss NAT láttán 2020-ban és 2021-ben arról nyilatkozott, hogy az egyik leglényegesebb változás, hogy az általános iskolában a definíciók és tételek magolására többé nem lesz szükség, a középiskolában pedig több olyan feladatra kell készülni, ami valamelyest kapcsolódik a valódi élethez.
Hogy ez mit jelent pontosan? Íme egy példa:
![Életszerűbb példákat ígér az új középszintű érettségi, de ez egyben azzal is jár, hogy több szövegre, komplexebb problémákra és hasonló feladattípusokra is számítani kell. Korábban a gyűjtőjáradék és a törlesztőrészletek kiszámítása csak emeltszinten volt követelmény. Életszerűbb példákat ígér az új középszintű érettségi, de ez egyben azzal is jár, hogy több szövegre, komplexebb problémákra és hasonló feladattípusokra is számítani kell. Korábban a gyűjtőjáradék és a törlesztőrészletek kiszámítása csak emeltszinten volt követelmény.](https://assets.4cdn.hu/kraken/819KYqQMdg7PK6Cus.png)
Ilyen típusú feladat a pénzügyi számítások vagy a hitelkockázatok értékelése is, amik a korábbi, nem a NAT 2020 szerint készített egyentankönyvekbe alig-alig kerültek be, de az új kerettantervek már tartalmazzák őket, és évfolyamról évfolyamra vezetik be a diákokat a kamatszámítás, a megtakarítások és a hiteldíjmutatók rejtelmeibe. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az egyenkönyveket sok matematikatanár másikra cseréli; ha tehetik, régebbi kötetekből fénymásolnak, vagy megkérik a szülőket, hogy vásároljanak másik könyvet a gyerekeknek, így extrém esetben előfordulhat, hogy a diákok tanulmányaik során nem találkoznak az új NAT-ban szereplő feladattípusokkal.
Tételek jönnek, tételek mennek
Az érettségin a legjelentősebb változtatást a logaritmusos és abszolút értékes egyenletek, a kör egyenlete, a koordinátageometriai ismeretek, továbbá a trigonometrikus összefüggésekre vonatkozó tananyagok kivágása jelenti a középszintű követelményekből. Hangsúlyosabbá válik viszont a statisztika, ahol a vizsgázóknak új diagramtípust is kell tudni rajzolni: a doboz- vagy sodrófadiagram újdonságot jelent a korábbi évek vizsgafeladataihoz képest.
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!