Egy óriásplakát Mar-a-Lago határában, ami alapjaiban változtatta meg az amerikai elnökválasztás lefolyását
„It’s just a soundbite!” – (Donald J. Trump)
2024. július 27-én Tim Walz demokrata minnesotai kormányzó az MSNBC Morning Joe című műsorában a következőképpen jellemezte a republikánus amerikai elnökjelölt, Donald Trump követőit: „ezek a srácok egyszerűen furcsák [az eredetiben: weird]. Olyanok, mint a He-Man Nőgyűlölők Klubja, vagy valami ilyesmi. Ez az, amire beindulnak. Az embereket ez nem érdekli”.
A kormányzó ártatlannak tűnő megjegyzésének nem várt, frenetikus kommunikációs hatást váltott ki. Walz Morning Joe-klipjei a következő napokban vírusként terjedtek a neten, csupán az adás X-én (Twitterén) több mint 7,8 millióan látták, míg Walz saját X-oldalára feltöltött „I’m telling you: these guys are weird” posztot és klipet 5,8 millióan tekintették meg. A következő napokban számtalan változatban bukkantak fel a közösségi médiában Walz sziporkáinak különböző változatai. A Hootsuite közösségimédia-figyelő oldal adatai szerint a furcsa (weird) szó csupán július 30-án több mint 1,8 millió alkalommal jelent meg a közösségi média különböző platformjain. Nem túlzás azt állítani, hogy a szó viharos fogadtatása repítette Walz kormányzót néhány nap alatt a relatív ismeretlenségből a demokrata párt alelnökjelölti pozíciójába. A következő hetekben aztán szinte minden demokrata párti megszólaló kötelességének tartotta, hogy valamilyen kontextusban furcsának nevezze republikánus ellenfeleit vagy azok nézeteit. Hatásában is kiemelkedik a mezőnyből a The Democrats X-fiókra feltett poszt JD Vance „furcsa” megjegyzéséről, amelyben a republikánus szenátor a gyerektelen, macskás hölgyek politikai szerepvállalásáról értekezett.
A demokratáknak az a taktikája, hogy a weird kifejezést használják Trump, Vance és republikánus követőik jellemzésére, a jelek szerint bevált. Walz feltűnésével egy időben a demokrata elnökjelölt, Kamala Harris népszerűsége is emelkedni kezdett, és hamarosan utolérte, sőt meg is előzte vetélytársát.
Egy szó mágikus hatása a közösségi médiában különösképpen ütős, ha valamilyen erős mémhez kapcsolódik. Augusztus 9. és 12. között, alig 9 mérföldre Trump floridai, Mar-a-Lago-i főhadiszállásától egy hatalmas óriásplakáton lime-zöld színű háttéren egyetlen, Calibri betűtípussal feketén szedett szó szerepelt, mégpedig az, hogy weird.
Az óriásplakát vizuális üzenete a zöld színnel együtt összekapcsolja a republikánusokra ragasztott furcsa jelzőt a népszerű énekes-influenszer és alt LMBTQ-popikon, Charli XCX néhány óra alatt mémmé nemesült X-bejegyzésével. Az énekes 2024. július 21-én a következő nem túl hosszú, de sokak számára talányos mondatot írta ki az X-re: „Kamala IS Brat.” A témához hivatalból értő magazin, a Glamour a mondat hatását másnap a következőképpen értékelte: „ezek a Charli XCX által kitweetelt szavak a sztratoszférába repítették Kamala Harris demokrata elnökjelölti kampányát. A rajongók és szavazók ezrei ezek segítségével katapultálhatják első női elnökünket, egyenesen a Fehér Házba.”
Charli XCX talányos tweetjének és Waltz eposzi jelzőjének összekapcsolása a Mar-a-Lago határában álló óriásplakáton két fiatal New York-i kreatív reklámmenedzser 600 dollárból megvalósított privát projektje volt. A névtelenséget kérő alkotók így nyilatkoztak az Adweek magazinnak a szín és a szó kapcsolatáról:
„Most már a bratzöld nem csak a brat-nyarat jelenti, hanem Kamalát, sőt magát a demokráciát. (…) Azzal, hogy a furcsa szót bratzöld mezőbe tesszük, mindenki megérti a mém Kamala-kódolt, brat-kódolt üzenetét. Ez érdekes. Csak egy szó és egy szín milyen sokat jelenthet valakiknek! Pedig ez minden, ami a plakáton van.”
De vajon mit jelent a brat szó a „Kamala IS brat” tweet kontextusában? Mi a nyavalya az a bratzöld szín, és mit jelent az a brat-nyár, amit az óriásplakát a beavatottak számára kódoltan közvetít?
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!