Nyakunkon az Ügyfélkapu+ és a DAP, de a digitális álompolgár csak a fejét vakarja
Hitelesítő, QR-kód, törlőkód, 30 másodperces korlát, nem enged be, sikertelen regisztráció, kormányablak, sorban állás – miután megkértük olvasóinkat, hogy írják meg tapasztalataikat, rengeteg levelet kaptunk arról, hogyan (vagy hogyan nem) sikerült megküzdeniük azzal a feladattal, hogy átregisztráljanak a kétfaktoros azonosítást használó Ügyfélkapu+-ra, ahol ezentúl online intézhetik az ügyeiket.
Az Ügyfélkapu sima felhasználónévvel és jelszóval működő azonosítási módja ugyanis 2025. január 16-tól, azaz holnaptól megszűnik. Helyette jön az Ügyfélkapu+, ami érdemben csak az azonosítási módban és a dokumentum-hitelesítési szolgáltatás (AVDH) hiányában tér el a már ismert Ügyfélkaputól; ehhez társul a vadonatúj okostelefonos mobilalkalmazás, a Digitális Állampolgár (DÁP), ha pedig minden kötél szakad, még mindig ott az offline Kormányablak.
Az átállás felhasználói szemmel korántsem zökkenőmentes. Erre utal, hogy az elmúlt napokban sorra jelentek meg az Ügyfélkapu+ és a DÁP regisztrációját és használatát magyarázó segédletek, mert a kétfaktoros autentikációt fejlesztő és az Ügyfélkapu felületét karbantartó IdomSoft Zrt. által kiadott információk és videók nem fednek le minden lehetőséget, és nem adnak választ minden felmerülő kérdésre. A tanácstalanságot jól mutatja, hogy a Qubit által megadott emailcímet, ahová a tapasztalatokat vártuk, sokan segélyvonalként kezdték használni. Jellemző ez az üzenet, ami egy hozzánk érkezett mail subjectjében szerepelt, miközben maga a szövegtörzs üresen maradt: „Férjem, XY január 12-én sikeresen regisztrált az Ügyfélkapu+-on, sikeres belépéssel ki is próbálta, viszont 13.-a óta újbóli belépést nem tud eszközölni, mivel a rendszer ezt nem teszi lehetővé ( "sikertelen belépés" Üdv. XY-né.)
De miért van szükség egyáltalán az új szolgáltatásokra, mi változik ezután, kötelező-e a regisztráció, és ami a legfontosabb, mi történik az adatainkkal? Ez utóbbi kérdés azért is lényeges, mert a bejelentés idején, 2023 novemberében felmerült a gyanú, hogy a Rogán Antal kabinetminiszter nevével fémjelzett DÁP alkalmazás egy azonosító létrehozásával és az eddig elkülönült adatok összekapcsolásával – ide tartozik az egészségügyi adatainkat tartalmazó EESZT, az adóbevallás benyújtására szolgáló NAV portál (eSZJA) és az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) – minden korábbinál részletesebb profilt hozhat létre az emberekről.
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!