Szuperföldet találtak innen alig 6 fényévre

A Barnard-csillag néven jegyzett, a Földtől mintegy 6 fényév távolságra található kis tömegű vörös törpe körül egy 3,2 földtömegű bolygó kering. A mérete és tömege miatt a szuperföld kategóriába sorolt égitestet a Red Dots és a CARMENES projekteket egyesítő észlelési kampány keretében sikerült megtalálni.

felfedezést a Nature-ben jelentette be a nemzetközi kutatócsoport.  A csillagászok a Doppler-effektus segítségével, saját bevallásuk szerint 99 százalékos biztonsággal határozták meg a bolygót.

A gazdacsillagját 233 földi nap alatt megkerülő, a csillagászati nevezéktan szerint  Barnard-csillag b néven bejegyzett planéta jeges világ, mivel a vörös törpétől csupán a Napból a Földre jutó energia 2 százalékát kaphatja meg. A bolygó és csillaga közötti távolság ugyan csak a Nap-Föld távolság 0,4-szerese, de még így is a planetológia hóhatárán található a pályája.

Fantáziarajz a jeges szuperföld felszínérőlFotó: HANDOUT/AFP

Az Edward Emerson Barnard amerikai csillagászról elnevezett, a Napnál kétszer idősebb korúnak becsült vörös törpe a Naphoz legközelebbi egyedülálló csillag.

A szuperföld és a vörös törpe az ESO (European Southern Observatory) felvételei alapján készült fantáziarajzonFotó: HANDOUT/AFP

A csillagászok szerint a szuperföldek jellemzően a Barnard-csillaghoz hasonló kis tömegű csillagok körül alakulhatnak ki.