A közegészségügyért aggódó kutatók videóra vették, miért érdemes vécéöblítés előtt lehajtani az ülőke fedelét

2022.12.08. · majom

A Coloradói Egyetem tudósai kétféle lézerrel világítottak meg egy nyilvános vécét, majd levideózták, mi történik öblítés közben. A kutatók azt remélik, hogy videójuk láttán soha többé senki nem húzza le a vécét anélkül, hogy előtte lehajtaná az ülőke fedelét. Íme a videó:

Aki a pillanatfelvételekkel is megelégszik, folyamatábrán szemlélheti meg, a vécé légterét öblítés közben:

Ez történik, amikor leöblítesz egy vécécsészét
photo_camera Ez történik, amikor leöblítesz egy vécécsészét Fotó: University of Colorado / Boulder

John Crimaldi környezetmérnök, a kísérletet végző kutatók vezetője szerint „rendkívül egyszerű nem tudomásul venni azt, amit nem látunk, de aki megnézi a videónkat, annak alapjaiban változik meg a hozzáállása a vécéöblítéshez. Az általunk készített drámai felvételek remélhetőleg hozzájárulnak majd a közegészségügy fejlődéséhez.” A vécécsészéből az öblítés hatására a levegőbe szökő permet nyolc másodperc alatt lövell embermagasságba.

A legnagyobb részecskék megülnek a mellékhelyiség felületein, a falakon, a kilincsen, a vécé peremén vagy épp a vécépapír tartóján, míg az öt mikrométernél kisebb átmérőjűek hosszú percekig a levegőben maradnak. A fajanszból a levegőbe kerülő permet természetesen számos baktériumot, és a legkülönfélébb vírusokat tartalmazza, a vastagbélben természetes módon is megtalálható, ám a legyengült szervezetben súlyos fertőzést okozó E. coli baktériumtól az adenovírusokig.

A környezetmérnökök kétféle lézerrel világították meg a vécék légterét: miközben az egyik folyamatos fényt bocsátott a vécécsészék környékére, a másik gyorsan pulzáló fénnyel borította be ugyanazt a területet. Előbbi lézer megmutatta, hogy a levegőben hol találhatók a szennyező részecskék, míg utóbbi segítségével mérhetővé vált a sebességük és terjedésük iránya. A kutatók a mérések közben két nagyfelbontású kamerával fotózták az eredményt.

A kutatók arra próbálják felhívni a figyelmet, hogy az Egyesült Államokban található nyilvános vécék zöme ártalmas az egészségre, mert nincs tetejük, amit le lehetne hajtani. A kutatást azonban Európában is lehet hasznosítani: öblítés előtt érdemes tenni róla, hogy a fajansz tartalma ne fröcsköljön szerteszét.