Kiborgok segítik januártól a Morgan Stanley befektetési tanácsadóit
„A Brexit, majd Donald Trump elnökké választása alaposan felbolygatta a kedélyeket, szükségünk volt arra, hogy megerősítsük klienseink bizalmát. Az adatelemzés és az ügyfélkapcsolat terén zajló fejlesztéseinket persze már jóval korábban elkezdtük” – mondta a Qubitnek Jeff McMillan, a Morgan Stanley magánbefektetéskezelő üzletágának adatelemzési vezetője a patinás pénzügyi szolgáltató budapesti irodájában.
A 2017 első negyedévében 9,7 milliárd, a másodikban pedig 9,5 milliárd dolláros nettó árbevételt produkáló Morgan Stanley jövő janártól élesíti az emberi és a gépi intelligenciát közös platformra hozó robo-tanácsadói (rob-adviser) szolgáltatását. A gépi tanuláson alapuló rendszer egy részét a cég budapesti a cég budapesti irodájában dolgozó adatelemző specialisták készítették el. McMillan villámlátogatásakor nyilatkozott a Qubitnek.
A globális befektetési banki, értékpapír-kereskedelmi, befektetés- és vagyonkezelési szolgáltatásait több mint 40 országban kínáló Morgan Stanley-nél – ahol az átlagkuncsaft is egymillió dolláros portfólióval rendelkezik – 16 ezer tanácsadó tartja a személyes kapcsolatot az ügyfelekkel. A nyári próbaüzem során bevetett robo-adviserek azonban nem az ő pozícióikra törnek, mondta McMillan.
A mesterséges intelligencia a piaci folyamatok elemzése mellett az ügyfelek levelezési, internethasználati szokásait is figyelemmel kíséri, számon tartja a jelesebb életeseményeket, évfordulókat. De azt is szondázza, hogy az ügyfél miként reagál a tanácsokra. Ezek alapján a robo-advisor az embernél nagyságrendekkel gyorsabban készíti el az ajánlatokat alátámasztó analízist, méghozzá úgy, hogy a következő elemzés során már szem előtt tartja, hogy a hús-vér kolléga tanácsaiból mit tartott be az adott kuncsaft. Vagyis tanul, mint a gép.
Ember-gép vegyes tanácsadás
McMillan szerint ez nem feltétlenül vezet a tanácsadói piac hanyatlásához. Példa lehet erre a kizárólag online működő amerikai Betterment, ahol az automatizált portfóliókezelésben ember tanácsadók is részt vesznek. Legalábbis a nagyobb összeggel jelentkező ügyfelek kiszolgálásában.
Az USA és Nagy-Britannia pénzügyi szcénáját vizsgálva az Aite Group átfogó riportja felhívja a figyelmet arra, hogy robo-advisorok már korábban is feltűntek, igaz, csak a kicsiben játszó cégeknél. Ennek oka, hogy az emberi tanácsadók díja az ügyfél eszközeinek több mint 1 százalékára rúg, miközben még a legdrágább algoritmus-dolgozó fajlagos költsége sem több 0,4 százaléknál. Nem véletlen, írják az elemzésben, hogy a robottanácsadók már most is sok százmilliárd dollárt kezelnek. Ráadásul egyre többen kifejezetten jó néven veszik, hogy nem egy emberrel kell megosztaniuk anyagi ügyeik részleteit, pedig a gép is alaposan kikérdezi őket.
McMillan elsősorban az utóbbival és nem a költségek csökkentésével indokolta a Morgan Stanley újítását. Szerinte a gépi és az emberi intelligencia közötti kooperáció úgy emeli szolgáltatásai minőségét, hogy hírnevük sem sérül.