Hogyan különböztessük meg a veszélyes lódarazsat az ártalmatlan tőrösdarázstól?

2018.05.14. · tudomány

Nagy tömegben is keringhetnek májustól a méretes tőrösdarazsak a kertek, parkok gyepén, egy korhadó fa közelében vagy a komposztnál. Az ártalmatlan rovarok könnyen pánikot kelthetnek, mert összetéveszthetők a valóban veszélyes lódarazsakkal – írta hétfői közleményében a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME).

Pedig a tőrösdarazsak az emberekre, háziállatokra nem veszélyesek, ugyanakkor biológiai úton segítenek kordában tartani például a cserebogár-szaporulatot is.

Balra a tőrös-, jobbra a lódarázs
photo_camera Balra a tőrös-, jobbra a lódarázs Fotó: Wikimedia Commons

Irtásuk nemcsak azért problémás, mert ártalmatlanok és hasznosak, hanem azért is, mert az óriás tőrösdarázs védett, természetvédelmi értéke 50 000 forint. Elpusztítása éppen ezért törvénytelen is, a szakértelem hiánya miatt mégis rendszeresen előfordul, hogy tömegesen mérgezik a rovarirtók.

Ennek a rovarcsaládnak a tagjai nagy termetűek és látványos megjelenésűek, legnagyobb európai fajuk, az óriás tőrösdarázs Európa legnagyobb hártyásszárnyúja is. A tőrösdarazsak is rendelkeznek fullánkkal, ezt azonban (hacsak nem fogjuk meg őket) nem ellenünk használják, mérgük pedig nem fájdalomkeltésre, hanem lárvák megbénítására szolgál. A tőrösdarazsak ugyanis parazitoidok, szaporodásukhoz, a peterakáshoz nagyobb rovarok, elsősorban lemezescsápú bogarak lárváira van szükségük.

Májustól nyár végéig tömegesen fordulnak elő, jellegzetesen lassan, a földhöz körül repülnek.

Az óriás tőrösdarázs sárga fejű nősténye elérheti a 4 centiméteres hosszt is, míg a hím legfeljebb kétcentisre nő. A lódarazsaknál ehhez képest a királynő három és fél centiméterig nőhet, a dolgozóknál (ivartalan nőstényeknél) maximum két és fél centiméteres lehet a testhossz.

A tőrösdarázs.
photo_camera A tőrösdarázs. Fotó: Wikimedia Commons

Ahogy a képeken látható, a lódarázs mintázata jellegzetesen fekete-sárga, akárcsak a többi társas darázsé, míg az óriás tőrösdarázsnál más a potroh rajzolata. Utóbbinál a nőstények feje sárga, a hímeké fekete. A lódarazsak és a tőrösdarazsak egyébként ugyanabba az alrendbe, a fullánkosdarázs-alkatúak (Apocrita) közé tartoznak.

A lódarázs
photo_camera A lódarázs. Fotó: P.Bohot Kamera 2/by Autor

Alien-módszerrel szaporodnak

A tőrösdarazsak megjelenésére ott számíthatunk, ahol a talajban, a pusztuló fában vagy a komposztban nyüzsögnek a cserebogár-, szarvasbogár-, orrszarvúbogár-, rózsabogárlárvák. A lárvákat a tőrösdarazsak a faanyagon keresztül vagy magukat a talajba ásva a szúrásukkal bénítják meg, majd belepetéznek, kikelő lárvájuk pedig belülről fogyasztja el a még élő pajort.

Tőrösdarázs gondoskodik az utódjáról
photo_camera Tőrösdarázs gondoskodik az utódjáról Fotó: Wikimedia Commons

A tőrösdarazsak éppen ezért nélkülözhetetlen elemei a kiskertek, parkok, ültetvények rovarok elleni védelmének – írta az MME.