Mi történik, amikor a repülő kabinjában csökkenni kezd a nyomás?

2018.07.16. · TECH

Légi horrort éltek át pénteken a Ryanair Dublinból Zadarba tartó járatán utazók, miután a gép utasterében csökkeni kezdett a nyomás. A pilótának 10 perc alatt több mint 8000 métert kellett ereszkednie a géppel, majd kényszerleszállást hajtott végre Frankfurt Hahn repülőterén.

link Forrás

A fenti kép készítője a Facebookon megdicsérte a pilótát, és örült, hogy épségben földet ért, bár a jobb füle alig-alig működött.

Többen rosszul lettek, volt, akinek vérzett a füle, a 189 utasból végül 33-an kerültek kórházba. A szerencsésebbeket szombaton továbbutaztatta a légitársaság, 22 embert viszont busszal szállítottak tovább, mondván, állapotuk nem teszi alkalmassá őket a repülésre.

Szemtanúk életük legnyomasztóbb élményéről számoltak be, illetve arról, hogy az oxigénmaszkok egyszercsak leestek eléjük, de semmilyen tájékoztatást nem kaptak arról, hogy mi történik. Itt látható, milyen fegyelmezett csendben várták a fejleményeket:

link Forrás

Ez már a kezdeti riadalom után történhetett, egy másik utas ugyanis azt mondta az ABC-nek, hogy sokan sikoltoztak, kiabáltak és sírtak, miközben a maszkokat próbálták felvenni.

Az alábbi utas az Instagramon számolt be arról, hogy a hirtelen ereszkedés közben újra és újra megszólalt a vészjelző, és jeges levegő söpört át a kabinon.

link Forrás

A jelek szerint volt, akinek az orra vérzett a maszk alatt:

link Forrás

A Ryanair egyelőre nem közölte, mi okozhatta a hibát.

A sunyi oxigénhiány és a csuklójánál megtartott légiutas-kísérő

A repülőgépek utasterében hűtött és szűrt levegővel egyenlítik ki a nyomást, így utazás közben még akkor is 2400 méter körüli tengerszint feletti magasságnak megfelelő nyomást érzékelünk, ha amúgy az utasszállító éppen 12 kilométer magasan repül.

A nyomáscsökkenés különféle okokból állhat elő, történhet hirtelen vagy lassan. Okozhatja a nyomáskiegyenlítő rendszer hibája, repedések az ablakon, rosszul illeszkedő ajtók, vagy a repülő borításán keletkező rés is.

Ha a levegő csak lassan kezd szökni, a pilótának még van ideje, hogy biztonságosabb magasságba, 3000 méter alá kormányozza a gépet. Ha a nyomáskiegyenlítő rendszer működik, a nyomás hirtelen esése miatt az automatika úgy reagál, ahogy a minap a Ryanair járatán: az oxigénmaszkok kioldódnak. Ez azért is fontos, mert gyors nyomásvesztés esetén csak néhány tudatos másodpercük marad az utasoknak arra, hogy cselekedjenek, különösen, ha az oxigéndús levegő egy nagyobb sérülés miatt szökik a gépből.

Az Airbus 2007-ben egy kifejezetten iparági szereplőket célzó tájékoztatót adott ki a repülőgépek nyomáskiegyenlítő rendszereiről, hogy a gépek személyzete megkaphassa a megfelelő kiképzést, mert a repülőgépgyártó cég úgy ítélte meg, hogy tudásuk hiányos. A tájékoztató szerint 12 ezer méteres magasságban a gépen utazó embereknek mindössze 18 másodpercnyi „hasznos öntudat” áll rendelkezésre, addig még cselekedhetnek. Az oxigénhiányos állapot azért különösen veszélyes, mert az ember egészen addig nem feltétlenül veszi észre az életveszélyt, amíg egyszercsak képtelen lesz lélegezni és elveszíti az eszméletét.

A hirtelen nyomásesésre nagy csattanás, robaj is felhívhatja az utasok figyelmét, ahogy a kinti és a benti levegő találkozik. Megeshet, hogy törmelék repül körbe az utastérben, a repedés közelében lévő, nem rögzített tárgyak pedig kirepülnek a gépből. Nem kizárt, hogy égett szagot lehet érezni. Tanácsos tehát megragadni a legközelebbi oxigénmaszkot, és megkapaszkodni a legközelebbi rögzített tárgyban.

Az Airbus tájékoztatója megemlít egy olyan hajmeresztő esetet, amikor egy utasszállító személyzetének tagja épp csak azért nem repült ki a légkörbe, mert egy utas megragadta és szorosan tartotta a csuklójánál.