BYD-gyár Szegeden: az évszázad üzletét köti a magyar kormány, vagy csak bebetonozza a Kínától való függőséget?

· 01.05. · gazdaság

Az elmúlt néhány évben óriási változáson ment keresztül a globális autóipar. Egyre erősebb az országok és a gyártók elköteleződése aziránt, hogy 10-15 éven belül megszüntessék a káros anyagokat kibocsátó autók értékesítését, ami egyértelműen az elektromos autók térhódítását vetíti előre. Mivel azonban a belső égésű motorok gyártására berendezkedett nyugati országokban későn ismerték fel a problémát (vagy legalábbis későn szánták rá magukat a cselekvésre), egy olyan állam húzott el a világ mellett az elektromos autók gyártásában és terjesztésében, amivel nehéz felvenni a versenyt, az együttműködés pedig fájdalmas.

Természetesen Kínáról van szó. Arról a Kínáról, amely öt évvel ezelőtt még csak a világ ötödik legnagyobb autóexportőre volt, de aztán 2020-ban megelőzte az Egyesült Államokat, 2021-ben Dél-Koreát, 2022-ben pedig Németországot, és a 2023. január-november közti adatok alapján nagyon úgy tűnik, hogy Japánt lekörözve mára a világ első számú autóipari exportőrévé vált. És miközben 2020 óta majdnem az ötszörösére nőtt a globálisan eladott elektromos autók száma, az arányok teljesen felborultak: négy éve még a 3 millió e-autóból 1,4 milliót adtak el az Európai Unióban és 1,1 milliót Kínában, tavaly a közel 14 millió töltős járműből 8 milliót értékesített Kína, és csak 3,4 milliót az EU.

photo_camera Grafika: Qubit

A kínai fordulat okai világosak: miután a kétezres években felismerték az akkumulátorokban és a kapcsolódó iparágakban rejlő lehetőségeket, hatalmas összegeket irányítottak a területre, állami hitelek, irányított közbeszerzések, adókedvezmények és más ösztönzők révén – erről nemrég Thaler Balázs írt részletesen a Qubiten. Ennek az iparpolitikának végül egy nagy nyertese lett a kínai autógyártók közül: az a BYD – a betűszó feloldása: Build Your Dreams, azaz építsd fel álmaidat – amely néhány évvel ezelőtt még nevetség tárgya volt (nagy nyugati autógyárak modelljeinek másolásával vádolták), tavaly azonban véget vetett a Volkswagen 15 évig tartó uralmának a kínai belföldi autóeladások terén, 2023 utolsó negyedévére pedig felért a világ csúcsára – a BYD több (526 ezer) tisztán elektromos autót adott el globálisan, mint a ranglistát eddig minden negyedévben vezető Tesla (484 ezer).

A BYD első logója a 2000-es évek elejéről. Nem emlékeztet valamire?
photo_camera A BYD első logója a 2000-es évek elejéről. Nem emlékeztet valamire?

A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!

Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!