A kortárs művészet fontos helyszínei is elpusztultak a Gázát érő légicsapásokban
A Gázai övezetben található két kortárs művészeti tér közül a második is teljesen megsemmisült márciusban, amikor Izrael támadást intézett az Al-Shifa kórház ellen. A Shababek (magyarul Ablakok) nevű kortárs művészeti központ 2009-ben nyílt meg, és nonprofit művészeti, oktatási központként és galériatérként működött Gáza városában, mindössze néhány méterre állva az említett egészségügyi komplexumtól, és teljesen megsemmisült az izraeli erők visszavonulása után – adja hírül a Hyperallergic.
Mint a Shababek társalapítója, Shareef Sarhan palesztin képzőművész elmondta, szervezetük szűkös, külföldről érkező anyagi forrásaokból és az izraeli határőrizet erős kontrollja alatt művészösztöndíjakat menedzselt, rezidencia-programokat működtetett, kiállításoknak adott otthont, egyetemi hallgatókat oktatott a különféle kortárs alkotói technikák használatára, és public art projekteket is vitt Gázában.
A lap megjegyzi, hogy 2006 és - 12 között nagyon megnehezült a művészeti anyagok és eszközök bevitele Gáza területére, ezért az ottani művészek nem szokványos anyagokkal és médiumokkal kezdtek el dolgozni. Hasonlóképpen nehéz volt kijuttatni onnan a műveiket, ezért a művek bemutatásában felértékelődött a digitális formátumok és a közösségi média szerepe.
„Installáció, fotográfia, performansz, digitális és videoművészet, design – ezek mind olyan kortárs médiumok, amelyek jól működnek online felületeken, és működtek az ostrom idején is. Fontos, hogy megismerjük őket, hogy lépést tudjunk tartani a művészeti világ többi részével" – magyarázza Shareef Sarhan, aki még a Hamász októberi támadásának idején Isztambulban rekedt.
A Shababek mellett egy másik kortárs intézmény is működött Gázavárosban, az Eltiqua Gallery, amelyet tavaly decemberben rombolt le egy légitámadás.