Ha nem szívatják a diákokat szigorú határidőkkel, kevesebb stressz mellett jobban is teljesítenek
Ami korábban csak a diákok jajveszékelésének, a puhuló új generációk kényelmes kifogásának tűnhetett, az a covidjárvány alatt világossá vált: az oktatásban olyan idejétmúlt módszerekhez ragaszkodnak a tanárok és a testületek, amik felesleges stressznek teszik ki a tanulókat, és ez nemcsak a mentális egészségükre, de a tanulmányi eredményeikre nézve is rendkívül káros.
Ennek egy szemléletes példáját mutatta be Sárváry Márk, aki az Egyesült Államok és egyben a világ egyik legjobbnak tartott egyetemén, a Cornellen tanít: márciusban megjelent, társszerzőként jegyzett oktatástudományi tanulmányában azt írta le, hogyan lehet egy olyan egyszerű módszerrel csökkenteni a diákok terheit és javítani az eredményeiket, mint a szigorú határidők elengedése.
Az egyetemi feladatok ma a Cornellen is hasonlóan működnek, mint Magyarországon: a beadandó dolgozatokat, házi feladatokat az intézmény online rendszerébe kell feltölteni (csak ott Canvas van Neptun helyett), ahol az oktatók megadnak egy beadási határidőt, amit szigorúan be kell tartani. Ha egy tanulónak adott esetben három különböző kurzusra is beadandót kell írnia egy héten belül, az általában senkit nem érdekel: a dátum kőbe van vésve, úgyhogy igyon még egy kávét, oldja meg.
Eddig csak a diákok fantáziájában hangzott el a kérdés: mi lenne, ha ezeket a határidőket el lehetne osztani időben, és több idő maradna egy-egy feladatra? Lehet, hogy nem égnének ki olyan hamar? Elképzelhető, hogy csökkenne a stressz-szintjük, jobban aludnának, javulna a fizikai és mentális egészségük, ne adj’ isten még a tanulmányaikban is jobban is teljesítenének? Sárváryék eredményei szerint igen.
Kiderült, hogy a rugalmasság nem ördögtől való
Sárváry a Cornell Egyetem legnagyobb létszámú biológiakurzusát tartja, és a több mint 400 fős laboratóriumi foglalkozást meglehetősen nehéz volt átültetni online környezetbe a járvány alatt. A távoktatás szociális nehézségei mellett problémát jelentett, hogy ugrásszerűen megnőtt a különleges kérelmek száma, amin az sem változtatott, hogy időközben visszatért a jelenléti oktatás.
„Miután visszatértünk a pandémia után, több száz e-mailt kaptunk a diákoktól, akik nem tudták időben leadni a házi feladatokat. A kifogások a covidos családtagoktól a kiskutyájuk betegségén át a rossz mentális állapotig terjedtek, és nekünk minden esetet meg kellett vizsgálni és eldönteni, hogy akarunk-e meghosszabbítást adni a beadandóhoz, vagy a diák szimplán elveszti a pontokat, amiket azért a feladatért kapott volna. Ez egy adminisztratív agyrém volt, nem tudtunk ennyi felkérést kezelni. Ekkor vezettük be az ideális leadási határidőt és a büntetés nélküli meghosszabbítást”
– mondta a Qubitnek Sárváry, aki szerint ezt az adminisztrációs problémát egy 10-15 fős kurzusnál meg lehet oldani, de 50, pláne 400 diák fölött már gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!