A chipháborúba már belesodródott Európa, de a totális kereskedelmi háborút elkerülné Kínával
Az Európai Bizottság múlt héten jelentette be, hogy júliustól büntetővámokat vet ki a Magyarországon is fontos befektetésekkel rendelkező kínai elektromosautó-gyártókra. A lépés egyes elemzők szerint az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi háború nyitánya lehet.
Eközben egy másik fontos iparágban, a technológiai civilizációnk alapját adó chipgyártás terén már szinte tényleg háború dúl, amit az Egyesült Államok Kína technológiai fejlődésének lelassítása érdekében vív – és ebbe egyre jobban belekeveredik Hollandia (és egyben Európa) legértékesebb technológiai vállalata is.
Egyelőre óvatosan büntette meg az EU a kínai elektromosautó-cégeket
Néhány évvel ezelőtt még szinte láthatatlanok voltak az európai piacon az európai riválisaiknál átlagosan 20 százalékkal olcsóbb kínai elektromos autók, mára viszont részesedésük elérte a 8 százalékot, és 2025-re akár a piac 15 százalékát is megszerezhetik. Az Eurostat adatai szerint az összes, Kínából az EU-ba importált áru közül az autók és gépjárművek kategória emelkedett legnagyobb mértékben 2022 és 2023 között, mintegy 36,7 százalékkal, miközben több helyen – például a távközlési berendezéseknél – jelentős visszaesés volt tapasztalható.
Ebben a gazdasági kontextusban ismertette a Bizottság június 12-én a döntését, amely az egyes kínai gyártókat eltérő mértékben sújtja. Az új, egyelőre ideiglenes importvámokat egy, a Bizottság által tavaly októberben indított nagyszabású vizsgálat alapján szabták ki. Ez azt volt hivatott kideríteni, hogy Kína nyújtott-e illegális állami támogatásokat saját elektromosautó-gyártóinak, és ha igen, azoknak milyen közvetett hatása lehetett az európai autógyártókra.
Az EU az új vám maximális értékét 38,1 százalékban határozta meg, amit a már meglévő, 10 százalékos vámon felül kell majd megfizetnie azoknak a gyártóknak, akik nem működtek együtt a Bizottság vizsgálatával. Ilyet vetettek ki például a kínai állami tulajdonú SAIC-ra, amelynek így az Európába importált autói után közel 50 százalék vámot kell majd fizetnie. Azok a cégek, amelyek kooperatívnak bizonyultak, jobban jártak: nekik maximum 21 százaléknyi plusz vámot kell fizetniük.
Ezek közé tartozik a vezető kínai elektromosautó-gyártó, a Magyarországon és Európa-szerte is egyre népszerűbb BYD is, amelynek a legalacsonyabb, 17,4 százalékos vámot kell majd megfizetnie – így a cég viszonylagos nyertese lehet az intézkedésnek, és további előnyökhöz juthat az európai piacon.
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!