Az AI arra is jó, hogy kompromisszumot teremtsen eltérő véleményű csoportok között
Egy AI által működtetett chatbot-szerű eszköz segíthet az eltérő nézeteket valló embereknek és csoportoknak megtalálni az egyetértés lehetőségeit – derült ki egy online vitafórumokon végzett kísérletből, amelyről a Nature számol be.
A londoni Google DeepMind által kifejlesztett modell képes volt szintetizálni az eltérő véleményeket, és olyan kivonatokat készíteni belőlük, amelyek figyelembe veszik a különböző nézőpontokat. A résztvevőknek pedig jobban tetszettek a mesterséges intelligencia által generált összefoglalók, mint az emberi közvetítők által írtak, ami azt implikálja, hogy az ilyen eszközöket fel lehet használni a sokszereplős, összetett tanácskozások, tárgyalások támogatására.
Azok a helyzetek, ahol emberek különféle csoportjait kérik fel arra, hogy osszák meg véleményüket közpolitikai kérdésekben, sokszor nehézkesek, már csak azért is, mert általában még kisebb csoportokra szűkülnek, annak érdekében, hogy minden hang hallatszódjon. A nagy nyelvi modellt (LLM) használó eszközök azonban épp abban segíthetnek, hogy az ellentétes nézeteket valló egyének, csoportok kompromisszumra juthassanak.
A kutatók a DeepMind LLM Chinchilla finomhangolt változatát vetették be, amelyet Habermas Machine-nek neveztek el, Jürgen Habermas filozófus után, aki foglalkozott azzal, hogy a racionális vita miként segíthet a konfliktusok megoldásában.
A teszthez 439 brit lakost toboroztak, akiket kisebb csoportokba soroltak, minden csoport három, az Egyesült Királyság közpolitikájával kapcsolatos kérdést vitatott meg, mindegyikről megosztva személyes véleményüket. Ez alapján az eszköz olyan kijelentéseket generált, amelyek az összes résztvevő álláspontját egyesítették. A résztvevők rangsorolhatták az egyes állításokat, és megoszthatták a kritikáikat is, amelyeket az AI aztán beépített a csoport kollektív véleményének végső összefoglalójába.
„A modell megpróbál olyan állításokat, kijelentéseket készíteni, amelyek a lehető legnagyobb támogatást kapják a véleményüket nyilvánító emberek egy csoportjától” – mondja Christopher Summerfield, a kutatásról szóló tanulmány egyik szerzője. „Mivel a modell megtanulja, hogy milyen preferenciák léteznek ezekkel az állításokkal kapcsolatban, így olyasmit tud előállítani, amely a legnagyobb valószínűséggel mindenkinek megfelelő lesz.”
Ezzel párhuzamos néhány felkért közreműködő is készített összefoglalólat, de a legtöbben az AI által írtakat jobbnak értékelte. Külső bírálókat is felkértek az összefoglalók értékelésére, akik a mesterséges intelligenciát magasabbra pozicionálták a korrektség, a minőség és az érthetőség tekintetében.