Jeff Bezos új rakétája, a New Glenn végre versenyt teremt a SpaceX által dominált űriparban
Kis híján fellőtték ma Jeff Bezos Amazon-alapító űrcégének új rakétáját, a New Glennt – a 98 méter magas rakéta magyar idő szerint hétfő reggel 7:00 után emelkedett volna fel a floridai Cape Canaveral űrbázis LC-36-os indítóállásáról, de a három órás indítási ablak teljes kihasználása ellenére, technikai problémák miatt erre végül nem kerülhetett sor.
A 2000-ben alapított Blue Origin a nagy teherbírású, részben újrahasználható űrrakétájával hamarosan felveheti a versenyt Elon Musk SpaceX-ével, ami jelenleg dominálja az amerikai űripart. A fellövés halasztása egy új rakétatípus első indítása esetén nem számít szokatlannak, és a Blue Origin napokon belül újra próbálkozhat:
Az első fellövést először múlt hét péntekre, majd vasárnapra tűzték ki, de mindkétszer el kellett halasztani, mert az első fokozatot elkapó, az Atlanti-óceánon állomásozó Jacklyn drónhajó környékén nem volt megfelelő az időjárás.
A John Glennről, az első, Földet megkerülő amerikai asztronautáról elnevezett rakéta első útján a cég Blue Ring Pathhindernek nevezett űreszközét állítja majd közepes magasságú Föld körüli pályára. A Blue Ring a vállalat szerint egy jelentős manőverezési képességgel ellátott egység, amire különböző műszerek és berendezések szerelhetők. A Pathfinder ennek a tesztverziója, ami a mostani repülésen nem válik majd le a második fokozatról. A New Glenn indítása lesz az első alkalom, hogy Bezos cége bármit Föld körüli pályára állít – a vállalat ugyanis eddig csak szuborbitális repüléseket hajtott végre, az űrturistákat szállító New Shepard rakétájával.
A New Glenn, ha első fokozatát újrahasználják, a jövőben 45 tonnányi rakományt tud majd alacsony Föld körüli pályára állítani, ami nem sokkal marad el a Falcon Heavy hasonló konfigurációban nyújtott 50 tonnás teljesítményétől, és jóval túlszárnyalja a SpaceX legtöbbet repülő Falcon–9 rakétájának 17,5 tonnás kapacitását. Kezdetben azért még szerényebb képességekkel indít: az ArsTechnicának korábban több forrás azt állította, hogy a New Glenn eleinte csak 25 tonnát tud majd szállítani és a teljes kapacitását csak hardveres és szoftveres finomítások után éri el.
Az űrrakéta Glenn Stage 1-nek (GS1) nevezett első fokozata 57,5 méter hosszú és 7 méter széles, és a cég tervei szerint legalább 25-ször lesz majd újrahasználható. Az újrahasználhatóság olcsóbbá teszi a rakéta fellövését, és így űreszközök, vagy műholdak világűrbe juttatását. A fokozatot 7 darab BE–4-nek nevezett, folyékony metánt égető rakétahajtómű emeli a magasba, és hat leszállótalp, két felhajtóerőt biztosító aerodinamikai vezetőelem és négy, a visszatérés során irányító funkciót ellátó kormányfelület található rajta. A Glenn Stage 2-nek (GS2) nevezett, egyelőre nem újrahasználható második fokozat 30 méter hosszú és két, hidrogént égető hajtóművel éri el a világűrt. A második fokozat raktere tágasabb, mint más hasonló rakétáké, ami a mostaninál nagyobb műholdak vagy űrtávcsövek indítását is lehetővé teheti a jövőben.
Az első fellövést megelőzően a Blue Origin tavaly december 27-én sikeresen begyújtotta a New Glenn első fokozatának hajtóműveit. A 24 másodpercig tartó teszt teljes siker volt, és azt már úgy végezhették el, hogy engedélyt kaptak a New Glenn fellövésére is az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóságtól (FAA). A rakéta első útján eredetileg az amerikai űrügynökség (NASA) EscaPADE marsszondáit szállította volna. A két apró űrszonda célja annak felmérése, hogy a Mars minimális mágneses tere és vékony légköre miként lép kölcsönhatásba a napszéllel. Az EscaPADE jelen állás szerint még tavasszal elstartolhat a New Glennel, így a szondák 2026 elején érnek majd a bolygóhoz.
Tavaly a SpaceX indította a világ űrrakétáinak felét
A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!
Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!