Honvédelmi oktatás Magyarországon: az iskolai militarizmus legnagyobb veszélye, hogy normalizálja a háborút

szeptember 10.
oktatás
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Ajándékozás

A cikkek megosztásához Qubit+ tagságra van szükséged.

Ha már előfizetőnk vagy, jelentkezz be! Ha még nem, válassz a csomagjaink közül!

Egy fővárosi gimnáziumba járó gyerek szülője nemrég arra hívta fel figyelmünket, hogy az igazgató tankerületi utasításra kötelezővé tette a 11. osztályosok honvédelmi nevelését, miután korábban, amikor még választható tárgy volt a honvédelem, érdeklődés hiányában nem indítottak ilyen órát. A középiskolák már korábban is választhatták szabad órakeretükben a honvédelmi oktatást, de 2023 szeptemberétől annyi változás történt, hogy a tantárgy oktatását vállaló iskolákban ez kötelezővé vált, mégpedig a gimnáziumok 11., a szakképzés 9. évfolyamán. Míg 2023-ban csak 6 iskolában, 2024-ben már 141, idén szeptembertől pedig 389 középiskolában – köztük 152 gimnáziumban és 237 technikumban – tanítják heti egy órában a honvédelmet.

A csatlakozó iskolák számának növekedését az idei tanévkezdéskor Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter teljes sikerként könyvelte el, az érintett szülő viszont annál inkább megütközött – nemcsak az óra bevezetésén, de azon is, hogy az évnyitón megtudta, hogy a külsős munkatárs, aki információink szerint a tankerület több iskolájában is honvédelmi órát fog tartani, nem más, mint Liebmann Katalin tartalékos őrnagy. Az a Liebmann Katalin, aki az 1990-es években még a Magyar Televízió műsorvezetője volt, majd az MDF képviselőjelöltjeként a politika felé fordult. Végül a Független Kisgazdapártban egészen a fővárosi elnökségig vitte, de amikor szétesett a párt, kizárták. A Torgyán Józsefről A Nagy Szerszám − kis politikai pornográfia címmel könyvet író volt kisgazda politikus, aki az Echo Tv-nél is dolgozott, öt éve állt katonának.

Liebmann Katalin tartalékos őrnagy

Még csak szeptember eleje van, így az órák minőségéről korai lenne bármit mondani. Annál inkább kérdés, hogy Liebmann őrnagy és a hozzá hasonló katonák − túl a kerettanterven, ami fegyver- és haditechnikai alapismereteket, kiberbiztonságot, elsősegélyt, térképtant, biztonságpolitikát, általános katonai ismereteket és hadijogot tartalmaz − mégis mit akarnak 2025-ben honvédelmi oktatás címén tanítani a gyerekeknek egy NATO-tagországban, az Európai Unió közepén.

Az iskolákat minden rendszerben nehéz volt rávenni, hogy komolyan vegyék a honvédelmi oktatást

A honvédelmi oktatás az előző rendszerben is abszurdnak tűnt a gyerekeknek. A kommunista diktatúra ideológiai alapon gyártotta az ellenséget (gyakorlatilag ma is ez történik), a honvédelmi oktatás pedig a mindennapokban sokszor viccbe hajlóan komolytalannak bizonyult. Akik akkor voltak gyerekek, még jól emlékeznek a pákozdi csata emlékére minden évben szeptember 29-én megrendezett Fegyveres Erők Napjára vagy a militarista tornaórákra, ahol testnevelés címén vezényszóra ment a jobbra át és a hátraarc, az alakzatba fejlődés, és nem volt ritka, hogy tisztelegni és jelenteni kellett a tanárnak, mint a hadseregben. 2004-ben aztán nemcsak a NATO-csatlakozás miatt megváltozott helyzet szüntette meg a kötelező sorkatonai szolgálatot, hanem az is, hogy a kilencvenes évekre a társadalom nagy részének elege lett a katonai szolgálat értelmetlenségéből.

Kézigránátdobás vezényszóra a tarcali általános iskola udvarán 1976-ban
Forrás: Fortepan/Leskó Imre

Jól mutatja a honvédelmi oktatás helyzetét az a középiskolák igazgatóinak bevonásával készült 2017-es kutatás, amit Lacsny Márton hadtudós, biztonságpolitikai szakértő készített: az iskolák ötödében elő sem került a honvédelem témája, de ahol mégis, ott inkább csak formálisan, történelem- vagy osztályfőnöki órák keretében. Élő kapcsolat a honvédséggel kevés helyen van, szakkör vagy gyakorlati foglalkozás még ritkábban. És amikor arról kérdezték az igazgatókat, hogy mire lenne igényük a honvédelmi oktatás különböző formái közül, azt mondták, hogy a tanórák helyett inkább annak örülnének, ha több lenne az ingyenes sportfoglalkozás, a nyári tábor vagy más élményeket nyújtó programok.

A honvédelmi oktatás gyakorlatba átültetésével már a 80-as években is problémák voltak. Farkas János alezredes a Honvédségi Szemle 1985-ös számában arról panaszkodott, hogy

„a tantestületeknél többnyire kevés a katonai ismeretekkel rendelkező nevelő, a pedagógus pálya elnőiesedése tendenciává vált. Ami persze tény, de a hiányosságok egyedüli okaként el nem fogadható. Valljuk, hogy a honvédelmi ismeretek oktatásában a pedagógusnők érdeklődésére és készségére számíthatunk, hogy nem női mivoltuk, hanem az ismeretek hiánya, a helyenként tapasztalható idegenkedésük, a könnyebb megoldás felé fordulásuk az oka. (…) Természetesen a tapasztalatok közé tartozik az is, hogy − bár az iskolák szemléltető eszközökkel, tanári segédletekkel alapvetően ellátottak voltak − sajnos ezek egy része elavult, elhasználódott. Kevés a lövészetek lebonyolításához szükséges lőtér. Nehezen szerezhető be jó minőségű lőfegyver, és a meglevő fegyverek javítása hosszadalmas. (…) A pozitív tapasztalatok ellenére szólnunk kell a helyenként tapasztalható negatív tendenciákról is. Egyes esetekben formális a kapcsolat az iskola és a patronáló alakulat között, csak egy-egy rendezvény megtartására szorítkozik, vagy csak a kijelölés szintjén marad”.

Honvédelmi oktatás az általános iskola udvarán Tarcalon 1976-ban
Forrás: Fortepan/Leskó Imre

Ahogy Hajdicsné Varga Katalin alkalmazott nyelvész, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának tagja írta 2015-ös tanulmányában, „a honvédelem az egész társadalom ügye”, és az ország biztonságáért áldozatokat kell hozni, de nem mindegy, hogy ezt az emberek rájuk erőltetett kényszernek vagy önként vállalt feladatnak élik meg. A szerző szerint épp ezért kell a hazafias és honvédelmi nevelést visszahozni, ami egyébként valamilyen formában más országokban is létezik. Faludi Miklós, a Hadtudományi Szemle hasábjain 2012-ben ennél tovább ment:

„a rendszerváltás után megszűnt a sorkatonaság intézménye, és a fiatalok többségének számára eltűnt a pozitív férfikép, a követendő férfiminta a társadalomból. Akik egyszülős családban élnek, vagy az édesapjuk két állásban dolgozik, nem látnak követendő mintát. Az értékrendjük, a világgal való kapcsolatuk, vagy akár a fegyelmezettségük is megkérdőjelezhető. A szakemberek számára nyilvánvalóvá vált, hogy az a legcélravezetőbb mind a társadalom, mind az egyén számára, ha visszahozzuk a köztudatba, a közoktatásba, az egykor nagy népszerűségnek örvendő honvédelmi oktatást”.

A honvédelmi oktatás nyomai már a 2012-ben elfogadott Nemzeti Alaptantervben (NAT) is látszottak, ami „kiemelt figyelmet fordít a fiatal nemzedék hazafias nevelésére, honvédelmi identitástudatának kialakítására, a honvédelem ügyéhez történő pozitív hozzáállás folyamatos fejlesztésére” – írja Hajdicsné, de a 2020-ban elfogadott új NAT-hoz képest ekkor még inkább csak általános és indirekt módon jelent meg a honvédelem oktatása az alaptantervben. A 2020-as NAT már jóval konkrétabban nevesíti és integrálja a honvédelmi tartalmakat, lásd a cikk elején is említett középiskolai honvédelmi oktatás terjeszkedését. A helyzetet ahhoz lehet hasonlítani, amikor 1941-ben, a Horthy-korszak idején, vitéz Béldy Alajos, az ifjúság honvédelmi nevelése és a testnevelés országos vezetője kezdeményezte egy honvédelmi olvasókönyv létrehozását, ami a tervek szerint a mindennapi testnevelés elméleti tananyagához kapcsolódott volna, de röviddel ezután már egy új, önálló tantárgy létrehozásáról született döntés. „Ebben az intézkedésben egyszerre körvonalazódik a kifejezetten nemzeti célokat szolgáló új tantárgyak születésének egy újabb esete, illetve egyszerre látszódik az iskolai nevelés militarizálódásának felerősödése” – írja Mohr Szilárd oktatástörténész a Trianon 100 Kutatócsoport honlapján.

Ép testben ép lélek

A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető.
Csatlakozz, és olvass tovább!

Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!