Cipőt a cipőboltból: klasszikus üzletekkel hizlalja magát az Amazon
E-commerce ide, virtuális vásárlás oda, számos olyan termék van, amit a fogyasztók szívesebben vásárolnak meg hagyományos üzletben, mint a neten – ez az oka annak, hogy az Amazon sorra nyitja fizikai boltjait.
Bár az Amazon a világ legnagyobb webáruházainak egyike – 136 milliárd dollár bevételt ért el 2016-ban –, a jelek szerint termékei jelentős részére inkább a klasszikus boltokban talál vevőt, mint a neten. A CNBC egy amerikai kereskedelmi szaklap adataira hivatkozva azt állítja: a főbb termékcsoportok kétharmadánál nagyobb eladásokat produkál az Amazon a fizikai boltjaiban, mint az online felületen.
Bár az alábbi ábrából nem derül ki, hogyan oszlanak meg a cég bevételei az online és a klasszikus bolti értékesítés között, és ez az Amazon éves beszámolójában sem szerepel, az jól látszik, hogy a webes értékesítés csak bizonyos termékeknél volt képes átvenni a vezető szerepet a hagyományos bolti eladásokhoz képest.
Tipikusan ide tartoznak a könyvek, filmek, zenék, a kisebb berendezések, kütyük és a háztartási eszközök, de itt véget is ér a lista. A 11 féle termékcsoport többségénél nagyobb volument ért el az értékesítés a hagyományos csatornákon, mint online. Különösen igaz ez az élelmiszerekre, a háztartási gépekre és a kozmetikumokra, szépségápolási szerekre: ezeknél két-háromszoros a bolti eladás az online értékesítéshez képest.
Az élelmiszerkereskedelmi forgalomnak például mindössze 3 százaléka terelődött online felületre; nem csoda, hogy az Amazon sorra nyitja üzleteit, és a 13 könyvesboltja mellett kisebb élelmiszerboltok tucatjait üzemelteti. Az Amazon Go üzletekben arra is van lehetőség, hogy a neten megrendelt árut személyesen, a boltban vegyék át a vásárlók.
Mielőtt bárki azt gondolná, hogy az Amazon rossz lóra tett a webes kereskedelemmel, érdemes vetni egy pillantást a klasszikus bolti és a webes kereskedelem volumenének alakulására. A bolti értékesítés volumene jelentős ingadozásokkal, de csökken, miközben az Amazon folyamatos és dinamikus bővülést mutat.
Nálunk a könyv, a film és a zene megy a neten
Magyarországon az e-kereskedelem a teljes kiskereskedelemhez képest nagyságrendekkel komolyabb növekedést mutat – a kiskereskedelem bőven egyszámjegyű növekedése mellett az e-kereskedelem növekedése tavaly megközelítette a 20, egyes szektorok esetében a 30 százalékot.
A legfrissebb hazai adatok szerint Magyarországon a legtöbben a meleg étel mellett a könyv, film, zene hármast veszik meg online, és ezeket lenne hajlandó megvásárolni a webshopoktól egyelőre ódzkodó közönség is. Jól megy még a mozi- és színházjegy, az utazásokkal kapcsolatos foglalások (szállás, jármű), de a magyar vásárlók szívesen vesznek ruhát is webáruházból.