Az amerikaiak receptre íratják fel a háziállataikat, hogy kijátsszák a légitársaságok szabályait

2018.02.09. · majom

Miami helyett a lefolyóban landolt egy amerikai diáklány terápiás állata. A 21 éves Belen Aldecosa még tavaly novemberben Baltimore-ból akart Miamiba repülni, és a fedélzetre a törpehörcsögét is magával vitte volna. A rágcsálót orvosi igazolás minősítette „gyógyászati segédállattá” (emotional support animal, ESA) – ezek után az állatok után a légitársaságok nem számolnak fel pótdíjat.

Aldecosa a biztonság kedvéért utazás előtt telefonon is meggyőződött arról, hogy gyógykedvence vele tarthat. A reptéren aztán hideg zuhanyként érte a hír, hogy a terápiás rágcsálót mégsem engedik fel a fedélzetre. Noha gyógyhörcsögét akár sorsára is hagyhatta volna, Aldecosa pár perc sírdogálás után inkább lehúzta az állatot a reptéri WC-n.

Nem jutott el Miamiba
photo_camera Nem jutott el Miamiba Fotó: Wikimedia Commons

A légitársaságnak írt hivatalos panasza után a Spirit Airlines felajánlotta, hogy kompenzációképpen ingyen utazhat egy általa választott városba, Aldecosa azonban ezt visszautasította. Ehelyett annak rendje és módja szerint perben követel komolyabb kártérítést az őt ért súlyos megrázkódtatásért.

Azt nem lehet tudni, hogy ebben mekkora szerepet játszik Dexter, a gyógypáva január végi reptéri incidense, annyi azonban bizonyos, hogy esetét Aldecosa a sajtóban csak azután szellőztette meg, hogy a páva hasonló kalandja pillanatok alatt virálissá vált az interneten. A sikertelen repülési kísérletét kényszerűségből követő transzamerikai autóútját az Instagramon posztoló madár és gazdája, Ventiko nem perelik a Dextertől a repülést annak ellenére is megtagadó United Airlines légitársaságot, hogy a New York-i performanszművész jegyet is hajlandó lett volna venni a gyógypávának.

link Forrás

Terápiás vagy haszonállat?

Az amerikaiak a fogyatékkal élőket segítő 1990-es törvényre hivatkozva igyekeznek házikedvenceiknek különleges jogosítványokat biztosító minősítést szerezni. A törvényalkotók eredeti célja az volt, hogy mondjuk egy speciálisan kiképzett vakvezető kutyával a négylábú segítsége nélkül nem boldoguló gazdája akárhová akadálytalanul be tudjon jutni. Miközben a terápiás állatoknak egy sor érzelmi vagy mentális betegségben – súlyos poszttraumás stressz szindrómában, pánikbetegségben, vagy a szoronságos betegségek speciális fajtáiban, így például az agorafóbiában szenvedők esetében –, is felbecsülhetetlen haszna lehet, az utóbbi években nagyon elszaporodott a törvény adta lehetőséggel visszaélők száma.

link Forrás

A jogszabály eredetileg többnyire a különleges kiképzést kapott segítőkutyákra vonatkozott, amelyek gazdájának fizikai vagy érzelmi fogyatékosságáról orvosi igazolása is volt. Az efféle terápiás kutyák számára ráadásul külön viteldíjat vagy belépőjegyet sem kell vásárolni. Ezen felbuzdulva kis- és nagyállat-tulajdonosok tömegei íratták fel receptre a házi kedvenceiket. Négy éve például egy hatalmas kocát parancsoltak le Connecticutben a repülőről a tulajdonosával együtt, pedig egy hasonló duónak az ezredfordulón egy másik gépre sikerült egyszer feljutnia. Akkor a megrémült haszonállat jelentős felfordulást okozva fekáliával borította el az utasteret. Három évvel ezelőtt pedig egy kengurut és a gazdáját tessékelték ki egy wisconsini gyorsétteremből.

Kórosan elszaporodtak a gyógyállatok

Miután az egy évvel korábbihoz képest 2017-ben 40 százalékkal nőtt az amerikai repülőtereken felbukkanó gyógyállatok száma, a Delta Airlines – majd nyomában az utazást Dextertől, a pávától megtagadó United is – szigorította a terápiás kedvencekkel kapcsolatos direktíváit. Idén március elsejétől már csak olyan állatokat engednek fel az utastérbe, amelyeknek gazdái a kezelőorvosuk vagy a pszichológusuk által kitöltött formanyomtatvánnyal igazolják kedvencük terápiás hasznát. Papíron kell állatorvosnak is alátámasztania, hogy az állatot speciális feladatok elvégzésére képezték ki, és képes betartja a közösségi viselkedés alapvető szabályait.

Ha mindez megvan, a gyógyállat még akkor sem haladhatja majd meg a légitársaság által meghatározott súly- és méretbeli kikötéseket (a nagyjából 8-10 kilogrammot). A Delta Airlines döntését feltehetően az sürgette, hogy tavaly nyáron egy utas a légitársaságot épp azért perelte be, mert egy utastársa szájkosár nélkül utazó, majd 25 kilós segítőkutyája kétszer is megharapta.