Párját ritkító videón a páratlanul rusnya mélytengeri horgászhal párosodása

2018.03.23. · tudomány

Az emberiség történetében először sikerült videót készíteni arról, hogyan párosodnak a kifejezetten rusnya kinézetű mélytengeri horgászhalak, egészen pontosan a szőrös horgászhal (Caulophryne jordani) nevű faj példányai.

Két mélytengeri kutató, Kirsten és Joachim Jakobsen az Azori-szigetcsoporthoz tartozó São Jorge déli partjainál ereszkedett a mélybe egy minitengeralattjáróban, amikor 800 méteres mélységben sikerült megpillantaniuk és videón megörökíteniük a horgászhalat, ráadásul párzás közben, ami eddig még soha senkinek nem sikerült.

A felvétel még 2016-ban készült, de csak most hozta nyilvánosságra a Science. Ez történt a mélyben:

A szőrös horgászhal, amelyből élő példányt a legritkább esetben sikerül a felszínre hozni, arról kapta a nevét, hogy testéből szőrszerű, a feltételezések szerint biolumineszcens, vagyis a sötétben kémiai reakció révén fényt kibocsátó szálak türemkednek ki minden irányba. (Azért csak feltételezések, mert a kutatók szerint arra is van esély, hogy a szálak a tengeralattjáró által kibocsátott fényt tükrözték vissza.) A szálak mindenesetre valószínűleg hasonló szerepet töltenek be, mint a macska bajsza: a tájékozódást segítik, illetve a veszélyt és a zsákmányt érzékelő csápként funkcionálhatnak.

photo_camera Vagy biolumineszcensek, vagy csak tükröződik a fény a mélytengeri horgászhal különleges szálain

Ahogy a videón látható, a vad mélytengeri szex úgy zajlik, hogy az emberi ököl méretű nőstényhez képest elhanyagolható, törpe hím rákapcsolódik párjára, mint egy űrkapszula a dokkoló állomásra, és permanensen ott is marad.

photo_camera Az a hatalmas a nőstény, alul az a pici, az a hím.

A hímnek ez azért jó, mert azáltal, hogy a nőstény testszövetébe maródik, annak véráramán keresztül táplálékhoz jut, a nősténynek pedig azért, mert folyamatosan spermát szerez a hímtől. A permanens párosodásnak csak a hím halála vet véget: addig kapaszkodik a nősténybe, amíg el nem pusztul, teste elbomlik, és maradványait világgá viszi a tenger.