Félmillióan várnak rá, de másodszor is felfüggesztették a Tesla 3 gyártását
Hétfő délután a Tesla ismét felfüggesztette új, 3-as modellje gyártását. A halasztáshoz a cég annyit fűzött magyarázatképp, hogy „a késlekedést a termelékenység növelésére, az automatizálásban és a gyártási folyamatokban esetlegesen fennálló időszakos belassulás elhárítására” használják.
Az első, februári alkalommal a gyártás leállítását azzal magyarázták, hogy miközben Elon Musk az első negyedévre heti 2500-as ütemet irányzott elő, az első három hónapban összesen 9766 autó jött ki a gyárból. A késlekedés okát azért igyekeznek nagy erőkkel felszámolni, mert a Tesla 3-ra máris félmillióan várnak. A jelek szerint még hosszú évekig. Április elejétől Musk már heti 5000 autóval számolt, és még a 2500-as ütemet sem sikerült elérni.
Kimerült munkások, balesetek Musk gyárában?
A leállásokról a sajtó lényegesen sötétebb képet fest. Több lap is úgy tudja, hogy Musk gyárában a végkimerülésig hajtották az alkalmazottakat, hogy az előrendeléseket gyorsabb ütemben tudják teljesíteni. A Tesla erősen automatizált gyártósorait pedig azért voltak már másodjára is kénytelenek leállítani, mert – részben a kimerültség és a figyelmetlenség miatt – túl sok volt a baleset az üzemben. A Reveal nemrégiben arról cikkezett, hogy a Teslánál még úgy is fokozottan veszélyes dolgozni, hogy kozmetikázzák a számokat.
A gyár területén például nem jelzi egyértelmű felfestés, hol biztonságos közlekedni, így gyakori, hogy a gépek megvágnak munkásokat. Volt, aki elektromos szikráktól, míg mások olvadt fémektől sérültek meg. Az oknyomozó riport szerint nem ritka, hogy a gyárban felkészítés nélkül küldenek tapasztalatlan kezdőket veszélyes munkaterületrekre, a munkások gyakran vannak kitéve fokozott, például krónikus fejfájást okozó vegyi veszélynek is. Tavaly 722 munkahelyi sérülést és a munkavégzésből fakadó krónikus megbetegedést regisztráltak Musk gyárában.
A dísztárcsák csavarjainak a szerelését napi 12 órában végző Mark Eberley is a monoton munkafolyamatok kárvallottja lett. 2014-ben kéztőalagút-szindrómával műtötték, évekig nem tudott dolgozni.
Nemcsak a kétkezi munkásokra járt rá a rúd. A cégnél a pénzügyi beszámolókért felelős Ali Khan 2016-ban arra panaszkodott, hogy az adminisztratív részlegen fennálló krónikus munkaerőhiány miatt napi 12 órában kellett dolgoznia hónapokon át. Nemhogy szabadnapot nem vehetett ki, de még hétvégére is be kellett járnia. A monoton mozdulatok és az állandó testtartás miatt a kezében, nyakában és hátában olyan erőssé vált a fájdalom, hogy a Tesla üzemorvosa kényszerpihenőt rendelt el. Nem az ő esete volt az egyetlen, amit az egészségügyi kimutatásban nem tüntetett fel a Tesla.
A Tesla tételesen ugyan nem cáfolta a Reveal állításait, a cikkre adott hivatalos reakciójában viszont azt fejtegette, hogy a lap „régi, irreleváns és szórványos jelenségekre alapozta az állításait (...). A gyárban dolgozók több ízben panaszkodtak, hogy a riporterek szabályosan vadásznak rájuk a közösségi oldalakon, ismeretlenül hívogatják őket és még a Tesla-gyár parkolójában vagy a saját otthonaikban is zaklatták őket az elmúlt hónapokban.” Musk szerint a cége a világ legbiztonságosabb vállalata.