5 év múlva már városi légi taxikat röptetne az Uber
A Uber ma még inkább a közösségi fuvarmegosztó és az ételeket házhoz szállító szolgáltatásairól, az önvezető autók fejlesztéséről és az ezekkel kapcsolatos botrányairól ismert, de a jövőt a levegőben képzelik el. Kedden, a cég Elevate című konferenciáján kicsit bővebben is kifejtették, hogy ez mit takar.
Hol légi taxinak, hol repülő autónak nevezik, mindenesetre az Uber az újfajta járművekkel a városi légi közlekedés piacát igyekszik lerohanni – a járműveket első körben pilóta vezetné, de a cél az önvezető légi taxik bevezetése. A felszálláskor és landoláskor függőlegesen mozgó járművek külön állomást kapnának, a cég szerint ezek az állomások óránként 200 jármű fel- és leszállását tudják majd biztosítani.
A bemutatott prototípusok szerint a járművek két szárnya négy-négy rotorral lesz felszerelve, így leginkább egy óriási drónhoz hasonlítanak, de a fejlesztők szerint ez teszi őket sokkal biztonságosabbá például az egy rotor hajtotta helikoptereknél. Az ígéretek szerint feleannyira lesz hangos, mint egy ház előtt elhaladó teherautó, és 300-600 méterrel közlekedik majd a föld felett.
Az UberAIR nevű szolgáltatás fejlesztésében a NASA-val állt össze a cég: az Uber repülési adatokat szolgáltat az űrügynökségnek, amely cserébe segít a működőképes városi légi közlekedés rendszerszintű megszervezésében. „A városi légi közlekedés forradalmasíthatja, ahogyan az emberek és az áruk mozognak a városainkban, és alapjaiban változtathatja meg az életmódunkat, mint ahogy az okostelefonok tették” – mondta Jaiwon Shin, a NASA aeronautikai kutatója. A fejlesztésben a repülési technológiai cégek közül részt vesz az Aurora, a Bell, a Karem, a brazil Embraer és a szlovén Pipistrel is.
Bár még egy taxi sem repült el Amerika felett, már a konkurencia is feltűnt. A Kitty Hawk nevű, önvezető taxikat fejlesztő cég Új-Zéland kormányával állt össze, hogy tesztelje a Cora nevű járművét. A Larry Page-féle Kitty Hawk mellett pedig az Airbus is önvezető repülő járműveken dolgozik.
Az Uber tervei szerint a légitaxi-szolgáltatás tesztelése 2020-ban indulhat Dallasban és Los Angelesben, a mindennapi forgalomba pedig 2023-ban kerülhetnek a repülő járművek a cég reményei szerint.