Ikeraszteroidákat fedezett fel a NASA

A 2017 YE5 lajstromszámú aszteroida júniusban került tanulmányozható távolságba a Földtől, de az amerikai űrügynökség, a NASA földközeli objektumokat vizsgáló központja, a kaliforniai Center for Near Erth Object Studies csak csütörtökön jelentette be, hogy ez a kozmikus vándor igencsak különbözik a megszokottaktól.

A három radartávcsővel is vizsgált 2017 YE5 ugyanis nem egy, hanem egyből kettő.

A 2017 YE5 animációs modellje...Fotó: NASA/JPL-Caltech

Az egyenként 900 méter átmérőjű két aszteroida egy egységet alkot, valamilyen oknál fogva ugyanis egymás körül keringenek, 20-24 órás keringési idővel.

... és a radarképeFotó: Arecibo/GBO/NSF/NASA/JPL-Caltech

A NASA szerint nem „egypetéjű” ikrekről van szó, a textúrájuk alapján más-más összetételűek a páros tagjai. Közelebbihez azonban további megfigyelésekre van szükség, amire, ha most nem lesz szerencséje a csillagászoknak, 170 évet kell várni, a 2017 YE5 ugyanis legközelebb akkor közelíti meg a Földet legalább 6 millió kilométernyire.

Olyannyira ritka az efféle aszteroida-páros, hogy eddig összesen három hasonlót talátak az aszteroidavadászok a több százezerből, de azok sem efféle ikrek voltak, hanem egy nagyobb ütközés utáni óriástörpe-társulásban ragadt objektumok.

Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál rendszeresen hasonlókat?
Kövess minket Facebookon!

Magyarok korszakalkotó találmánya a transzformátor, amiért Edison nem akart fizetni

A transzformátor három magyar feltaláló szabadalma, magát a szót is ők találták ki abban a korszakban, amikor a magyar mérnöki tudás a műszaki fejlődés élvonalához tartozott. Edison cégének kezdetben a Ganz szállította a technológiát, de úgy kellett kiperelni tőle a szabadalmi járulékot. Hogyan forradalmasította a transzformátor az elektromos áram felhasználását?

Miért bukik el újra és újra az Alzheimer-kór elleni harc?

2050-re 100 millióan lesznek a világon, akik Alzheimer-kór okozta demenciában szenvednek, mégis siralmas a betegséget célzó gyógyszerkísérletek statisztikája,. A kudarcban közrejátszhat, hogy a kór szakemberek szerint már évtizedekkel azelőtt elkezdődhet, hogy megjelennének az első tünetek. Azért léteznek biztató új kutatási irányok.