Átadták a dél-afrikai szuperteleszkópot, a MeerKAT-et, rögtön lőtt is egy fekete lyukat

2018.07.18. · tudomány

Minden eddiginél részletesebben fel lehet térképezni a Tejútrendszer központi fekete lyukát és annak környékét a napokban üzembe helyezett dél-afrikai szuperteleszkóp, a MeerKAT segítségével. A galaxis központi régiója magától értetődő megfigyelési területnek tűnt ahhoz, hogy a világ legnagyobb és legérzékenyebb rádióteleszkópjában rejlő lehetőségeket megvilágítsa. A Tejútrendszernek ez a 25 ezer fényévnyi távolságra található területe nemcsak egyedi és megkapó, de tele van mindeddig feltáratlan jelenségekkel és különösen nehéz megfigyelni – fejtette ki Fernando Camilo, a Dél-Afrikai Rádiócsillagászati Obszervatórium vezető csillagásza.

A naprendszerünknek is otthont adó Tejútrendszer központjában található fekete lyukat a hagyományos csillagvizsgáló módszerekkel nem nagyon lehet látni, mivel kitakarja a Nyilas-csillagkép környékén összpontosuló gáz- és profelhőréteg. A fekete lyuk tömegét a Nap tömegének a négymilliószorosára becsülik.

A MeerKAT a Dél-Afrikában és Ausztráliában telepített nemzetközi rádiócsillagászati projekt, a SKA (Square Kilometer Array) részeként épült. A 64 tányérantennából álló rendszer minden eleme 13,5 méter átmérőjű; egy-egy tányér között 8 kilométernyi távolság van. A MeerKAT rádióhullámai képesek áthatolni a sűrű töremlékrétegen, és láttatni engedik a fekete lyuk környékét. Kizárólag ott találhatók például meg a teleszkóppal most láthatóvá vált fényszálacskák, amelyek mibenlétét 1980-as évekbeli felfedezésük óta nem sikerült teljesen megérteni.

A dél-afrikai teleszkóprendszer