A Google az öncenzúrát is vállalja, csak le ne maradjon a kínai piacról
Hajlandó cenzúrázni a keresője által felkínált találatokat a Google annak érdekében, hogy újra megjelenhessen a kínai piacon. A tavaly tavasz óta titokban előkészített Dragonfly hadművelet mérnökei és programozói az Intercept által kiszivárogtatott hírek szerint olyan Android-alkalmazással rukkolnak elő, amely átcsúszhat a szigorú kínai szabályozáson. Ennek alapvető feltétele, hogy ne lehessen rákeresni olyan kifejezésekre, mint az emberi jogok, a demokrácia, a vallás vagy a békés demonstráció. A kínai kormány egyébként a politikai ellenzékről, a szólásszabadságról, valamint a szexualitásról vagy a tudományos kutatásokról az interneten hozzáférhető információt is blokkolja vagy szűri.
Nyolc évig bírta Kína nélkül
A Google nyolc éve, 2010 márciusában kapcsolta le kínai szervereit, miután a céget – húsz másik amerikai vállalattal együtt – összehangolt kínai kibertámadások érték. Kiderült, hogy a világháló forgalmát erősen monitorozó diktatorikus kormánygépezet a Google szolgáltatásait használó kínai emberi jogi aktivisták tucatjainak levelezését, Google-dokumentumait, keresési adatait figyelte meg.
A Google akkor arról számolt be, hogy a cég a szervereinek felhasználásával végzett „kiterjedt megfigyelések, valamint a szólásszabadság végletes, a Facebook, a Twitter, a Youtube, a Google Docs és a Blogger felületek letiltása révén is kieszközölt korlátozása miatt nem vállalja tovább a felületén indított keresések cenzúrázását.” Ennek eredményeként a Google-kereső 2010 óta csak a hongkongi szervereken működik.
A Dragonfly hadművelet ezt húzza keresztül azzal, hogy a kiszivárgott információ szerint automatikusan azonosítja és szűri majd a keresési eredményeket, illetve blokkolja azokat a tartalmakat, amelyeket a központi Kínai Nagy Tűzfal (Great Firewall) sem engedne át. Ha tiltott keresést kezdeményeznének, a cenzúrázott internetes oldalak – például a BBC vagy a Wikipedia szócikkei – nem jelennek majd meg a találatok között, amire fel is hívják majd az internetező figyelmét.
A Google 2006 és 2010 között már futtatta Kínában egy öncenzúrázott verzióját, ami miatt az Egyesült Államokban élesen bírálták. Emiatt sokan úgy vélik, hogy a cég arra tett kísérletei, hogy ne maradjon le a 750 millió felhasználóval kecsegtető piacról, halálra vannak ítélve.