Vadonatúj technológia, régi dicsőség: a 6:3-as meccs, ahogy még sohasem láthattuk

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Nagy divatja van mostanában a régi felvételek restaurálásának, függetlenül attól, hogy álló- vagy mozgóképről beszélünk. Nem számít, hogy milyen ódon a nyersanyag, mennyire szálkás-eres és töredezett a régi film: az új, főleg a mesterséges intelligencia erejére támaszkodó képfeldolgozó eljárásokkal ma már színesben, nagy felbontásban élvezhetünk több mint száz éves filmeket is.

Az interneten nagy karriert futott be a francia Lumiere fivérek híres hógolyócsatájának felújított változata: az avíttnak ható fekete-fehér képeket élethű színárnyalatok váltották fel, a darabos mozgást pedig tükörsima animáció. Mintha egy ablakot kapnánk a múltra, amit így olyan formában ismerhetünk meg, ahogy korábban sohasem láthattuk.

A trendnek nem mindenki örül. Bár a digitális feljavítás eszközeinek köszönhetően milliók kerülhetnek közelebb a múlthoz, egyes művészettörténészek szerint az évszázados felvételek restaurálása a lényegétől fosztja meg az eredeti felvételeket. Emily Mark-FitzGerald, a University College Dublin művészettörténet-professzora szerint a színezéssel az a baj, hogy az emberek úgy kezelik a régi felvételeket, mintha ablakot nyitnának a múltra, de a régi fényképek nem erre valók.

A művészettörténészek másként tekintenek a restauráció folyamatára: nekik a fénykép eredeti állapotának visszaállítása a fontos, nem az, hogy a felvétel XXI. századinak tűnjön.

De a 6:3-as meccsel nem ez a helyzet.

A 6:3-as meccs a mi nemzeti büszkeségünk; egy olyan, 90 percig tartó momentum, ami alatt ránk figyelt a világ, és volt miért ránk figyelnie. A világ legjobb játékosai csaptak össze a londoni Wembley stadionban, és ahogy Puskás Ferenc, Hidegkúti Nándor és Kocsis Sándor egy addig ismeretlen játékstílusban passzolgattak egymásnak, teljesen ledöbbentve a hazájában veretlen angol válogatottat, új korszakba lökte a labdarúgást. A legyőzhetetlennek hitt angol csapat 6:3-as vereséget szenvedett el hazai pályán a világ legnépszerűbb sportágában. Elzúgott forradalmak ide, éji homályban késő régi dicsőségünk oda: olyan győzelem volt ez, aminek minden magyar tiszta szívből örülhetett.

1953. november 25-én minden magyar, akinek füle volt, a rádióra tapadva hallgatta a londoni meccset, Szepesi György szakkommentárjával. A közvetítést nem nézhette senki, hiszen a magyarországi televíziózás beindulására még néhány hónapot várni kellett. A győzelem hallatára kollektív eufória lett úrrá a rákosista diktatúrát nyögő magyarokon; az elnyomás alatt kettőzött erővel törhetett a felszínre a győzelem okozta felszabadultság.

És, mint említettük, a 6:3-as meccset sohasem láthattuk úgy, ahogy az megtörtént. Akik átélték a mérkőzést, azoknak rádióközvetítésként maradt meg a kollektív emlékezetében, Szepesi hangjával. Csak évtizedekkel később, a kommunizmus bukása után derült ki, hogy a BBC filmen is rögzítette a meccset.

A brit közszolgálati média a korabeli technikai korlátok miatt nem tudta megoldani, hogy egyszerre sugározzák és fel is vegyék a mérkőzést, így áthidaló megoldásként egy tévés kamerát irányítottak egy képcsöves televízióra, amin az élő adás ment; a fennmaradt felvétel egyetlen kópiája ebből a forrásból készült. Szálkás-eres, darabos mozgású, fekete-fehér film volt; ma, amikor az utolsó vidéki amatőr csapat is 4K montázsokat forgat az edzésein, ez megmosolyogtatónak tűnik.

Az évszázad mérkőzése azonban megérdemli a rivaldafényt – sőt, nemcsak azt, hanem a nagy felbontást, az élethű színeket, a folyamatos mozgást és az életszagot. A 6:3-as győzelem lassan történelmi távolságba kerül tőlünk, amihez ugyan jobban illik az ódon körítés, de ahhoz, hogy közelebb hozhassuk magunkhoz a dicső múltat, modern eszközök kellenek.

Ezt adta meg a Magyar Telekom, amikor úgy döntött, hogy elkészíti a 6:3-as meccsről készült felvétel digitálisan feljavított változatát.

A céljuk, hogy a digitális világ eszközeivel közel hozzák egymáshoz az időseket és a fiatalokat, ismét közös élménnyé téve a legendás meccset. A digitális felújítás során a magyar gólokat ki is színezik; úgy láthatjuk majd a magyar válogatott legendás meggypiros mezét és a Wembley stadion zöldjét, ahogy azok, akik annak idején voltak olyan szerencsések, hogy az első sorból nézhessék a mérkőzést.

A mérkőzés eredeti felvételét a BBC raktárában tárolták; erről szkennelték be a feldolgozott anyagot. Az 1953-as felvétel celluloidján és az információhordozó felületén az idő nyomot hagyott. A szakemberek a szkenneléssel megőrizték a filmet az utókornak, de ez csak az első lépés volt: ezután jött a fekete-fehér kép folyamatosan változó expozíciójának kiegyenlítése. Ezen a ponton mesterséges intelligenciát is használtak, mivel ezzel az amortizációt, a vegyi folyamatok filmre gyakorolt hatását, valamint a korabeli technikai hiányosságokat is ki lehetett küszöbölni. A restaurátorok kijavították a CRT technológiából adódó képbeégéseket, majd zajszűrést alkalmaztak, hogy a meccs hangja is élvezhető legyen.Fotó: BBC / Getty Images

Szabó Béla, a Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációjáért felelős igazgatója szerint a Telekom mindig élen járt a digitális tünemények felkutatásában és bemutatásában. A 6:3 felújításával, a gólok kiszínezésével a Telekom egy nemzeti értéket akart megmenteni, hogy méltó helyre emelje azt, és megmutathassa a fiatalabbaknak is, hogy miért vált legendává a meccs. „Abban bízunk, hogy a meccsen keresztül a digitális világ közelebb húzza egymáshoz a sportrajongókat, az időseket a fiatalokkal, szorosabbra fűzi a családi kapcsolatokat” – mondta Szabó.

Ha már a családi kapcsolatok szóba kerültek: a felújítás ötletét Bozsik Péter labdarúgó és magyar bajnok edző is üdvözölte. Ő csak tudja, miről beszél, hiszen az apja, Bozsik József a legendás Aranycsapat tagja volt.

„Ma talán már nehéz elképzelni azt, ahogy Puskásért, Kocsisért vagy az apámért, általában az Aranycsapatért rajongott a világ. Olyan első számú példaképek és sztárok voltak ők akkor, ami ma Messi vagy Cristiano Ronaldo népszerűségéhez mérhető.”

– mondta Bozsik a meccs felújításáról szóló sajtótájékoztatón. Bozsik úgy látja, a digitálisan felújított meccs a mai generációnak is elérhető közelségbe hozza azt az érzést és hitet, hogy a magyarok világraszóló eredményeket érhetnek el.

Bár korábban említettük, hogy ma már egymást érik a digitális képjavító alkalmazások, a 6:3-as mérkőzés felvételét nem algoritmusokra bízták. A BBC-től kapott 67 éves kópia digitális restaurálásával és a gólok kiszínezésével a budapesti Melon FX stúdió munkatársait bízták meg. A felújítás folyamata 3 hónapig tartott, de az ígéreteik szerint a végeredmény megérte a ráfordított munkát.

Miután eltávolították a régi filmekről a koszt, és elvégezték a maszkolást, a felújítást végző Melon FX szakértői manuálisan színezték ki a felvételt; ehhez képkockánként kellett végigmenni a teljes anyagon. A teljes meccs 192 snittből áll, és egy-egy snitten 4-5 szűrő van. Ezeket a munkafázisokat manuálisan kellett elvégezni; a restaurátorok csak elvétve alkalmaztak mesterséges intelligenciát. A képfrissítési sebességet is a modern kijelzőkhöz igazították: így jött létre egy pusztulásra ítélt, csaknem hetvenéves felvételből egy színes, élvezhető, egész estés közvetítés.Fotó: BBC / Getty Images

A digitálisan felújított mérkőzést a Super TV2 november 25-én este 18 órai kezdéssel fogják vetíteni, Matuz Krisztián szakkommentárjával; a felvétel a közvetítést követő három hónapban a Telekom Videotékában is elérhető lesz. Hogy utána mi lesz, az kérdéses; a mérkőzés felvételének eredeti jogaival a BBC rendelkezik, és a licencszerződés csak három hónapra terjed ki. Érdemes addig megtekinteni, amíg lehet; egy olyan darabja ez a nemzeti büszkeségünknek, aminek nincs árnyoldala, csak kollektív, euforikus nemzetegyesítő ereje.

(A cikk megjelenését a Telekom támogatta.)