Az 50 éves Aphex Twin 50 legjobb szerzeménye
Lehetetlen értéksorrendet felállítani Aphex Twin számai között: a nap végén az esztéták, az audiofilek és a hardcore gabberek lilára vernék egymást zenetörténeti lexikonokkal, és a győztesek limitált kiadású Drukqs-lemezekkel fejeznék le az eretnekeket. A lista összeállításakor nem is törekedtünk erre: inkább azoknak akartunk megfelelni, akik agyvérzés helyett katarzisra vágynak, így a könnyebben befogadható daraboktól haladtunk az akusztikai horror irányába. De nem is a sorrend a fontos, hanem Richard D. James 50 legfontosabb szerzeménye. Íme:
- 14. A Selected Ambient Works Volume 2 tizennegyedik tétele ragadja meg a legjobban az album ars poeticáját: Richard olyan hatást akart kelteni, mintha bebélyegezve állnál egy erőműben, és éreznéd, ahogy áramlik körülötted az energia. Sikerült neki.
- Avril 14th. Ezt a zongorafutamot Kanye West (az omegás Gyöngyhajú lányához hasonlóan) megpróbálta engedély nélkül felhasználni a My Beautiful And Dark Twisted Fantasy című nagylemezén. Azt hitte, megúszhatja, pedig Richard D. Jamesnek sincs rosszabb füle, mint Presser Gábornak.
- Alberto Balsam. Talán a legszebb Aphex Twin-dal – már ha a szépség alatt a tőle megszokott disszonancia hiányát, valamint az elbűvölő, fülbemászó dallamvezetést értjük.
- Ageispolis. Elbűvölő ambient-dub, kottázható, de súlyos basszusokkal. Ahhoz már a Die Antwoord őrült rapduójának 2014-es feldolgozása (Ugly Boy) kellett, hogy világsláger legyen.
- Untitled. A Hangable Auto Bulb 5 kislemez második, cím nélküli száma. Harmonikusan disszonánsnak lehetne nevezni, ha lenne értelme ennek a kifejezésnek. Szavakban tényleg nincs, de a zenében valami ilyesmi történik.
- Seefeel – Time To Find Me (AFX Fast Mix). A gyermeki tisztaságú énekhang és a kissé torz dob- és basszusszekció tökéletes harmóniája.
- Cow Cud Is A Twin. Lassúdad elektronikus jammelés; az eszelős szombat esti bulikat követő elbaszott vasárnap reggelek tökéletes filmzenéje.
- Xtal. A Selected Ambient Works 85-92 első száma, és minden idők egyik legjobb lemezkezdése.
- Untitled 4. A Melodies from Mars egy lo-fi hangzású, de csodás dallamvilágú Aphex Twin album. A kiszivárgott kalózverziót (és különösen az itt tárgyalt negyedik számot) hallgatva igen nehéz megérteni, hogy miért nem jelenhetett meg soha.
- Stone in Focus. Ez a szám lemaradt a Selected Ambient Works cd- kiadásáról, csak a lemezre és a kazettára fért rá. Kár, mert ez az album egyik csúcspontja.
- Kesson Dalek. Egyszerű, mégis fülbemászó zongoradarab; akár egy hetvenes évekbeli olasz film betétdala is lehetne.
- Analogue Bubblebath. A cím nem hazudik: ilyen érzés lehet szintetizátorhangokkal teli kádban fürdeni.
- Tha. Minimáltechnó atmoszférikus szintetizátor-szőnyegekkel, kevés hanggal, rengeteg érzelemmel.
- Aisatsana. A zongoradarabot Richard a feleségének írta (a cím az Anastasia név megfordítása), azzal a hátsó szándékkal, hogy lejátssza egy programozható zongorán, amit egy színpadon lengetnek ingaként, hogy a jelenlévők élőben hallhassák, hogyan torzul a hangmagasság a Doppler-effektus miatt.
- Garvin Bryars – Raising The Titanic (Big Drum Mix). Mi a legrövidebb út a vonósszekció és a szívet-lelket megtépázó fémes dobolás között? Ez a feldolgozás.
- Gwely Mernans. Intenzív szubbasszus, néhány billentés a zongorán, és rengeteg visszhang – csak ennyi, de ennyi is elég.
- 8. A Selected Ambient Works 2-n kevés számban vannak dobok. Ebben vannak, de mégsem az dominál, hanem a csend.
- Flim. Meseország kedvenc dallamai és egy finoman buggyanó, játékos lábdob.
- On. Eszményi szépség és torzított hangzások, bugyborékoló dallamok és tört ritmusok. Ez az Aphex Twin-eszencia, csak kicsit felhígítva, hogy jobban csússzon.
- Donkey Rhubarb. Vadulás és infantilizmus verseng egymással egy vicces-groteszk dance slágerben.
- Icct Hedral (Philip Glass Orchestration). Az 1995-ös nagylemez, az I Care Because You Do egyik tételének nagyzenekari feldolgozását maga Philip Glass hangszerelte.
- Acrid Avid Jam Shred. Bárcsak feleannyira merész ritmusképleteket hallhatnánk a modern tánczenében, mint ebben a 26 éves számban…
- Diskhat ALL prepared1mixed13. MIDI-vezérlésű dobokkal feljátszott breakbeat – vérbeli akusztikus robotzene.
- Prep Gwarek 36. Zongorára írt és zongorán feljátszott darab, mégis úgy hangzik, mintha ütős hangszerekkel készült volna.
- 2X202-ST5. Kár, hogy a Cheetah EP nagylemezes kiadására már nem fért rá ez a szám (csak a kazettára és a cd-re), pedig ez a lo-fi breakbeat az album egyik legjobb tétele.
- XMD5A. Fölösleges arról vitázni, hogy öntudatukra ébredhetnek-e a gépek, vagy sem, mert ebben a számban ez történik. Gépzene még sosem hangzott ennyire analógnak, a zajokból és zörejekből kibontakozó dallamvezetéstől meg – hogy egy zenei szakkifejezéssel éljünk – egyszerűen le kell hidalni.
- Windowlicker. Talán a jövő zenetörténészei és esztétái majd megfejtik, hogy egy ennyire elborult, gunyoros breakbeatből hogy lehetett MTV-sláger.
- Milk Man. Richard D. James nem szereti a dalszövegeket: szerinte az univerzális nyelv, a beszélt nyelv viszont keretekbe zár. Ennek a számnak van szövege, és érteni is lehet, de tegyük hozzá, hogy sajnos.
- Polygon Window. Ezt a számot még The Dice Man címmel hallhattad a Warp Records Artificial Intelligence-válogatásán. Régi darab, csaknem harmincéves, de nemcsak a kilencvenes évek, hanem az időtlen megoldások is kihallatszanak belőle.
- Meltphace 6. Kevesen vannak, akiknek a Drukqsról ez a kedvenc számuk, pedig ezeket az analóg dallamhajlításokat tanítani kéne.
- Quoth. A Polygon Window álnéven kiadott Surfing on Sine Waves album egyik legegyszerűbb darabja. Tánczene, de nem a buta-döngölős, hanem az okos-pörgős fajtából.
- Heliosphan. Olyan szép, hogy csak egy paraszthajszállal kerüli el a giccset, márpedig ez nem könnyű.
- Polynomial–C. A szintetizátorvásárlók House of the Rising Sunja: az intró dallamának leprogramozása egyszerre tanít és szórakoztat.
- Every Day (AFX). A sok zörej és zaj csak a formaldehid, amivel a tökéletes dallamokat tartósítják.
- If It Really Is Me. Érthetetlen, hogy Aphex Twin miért nem írt soha zenét Super Nintendo játékokhoz. (Csak a Pac-Man- és a Tetris-főtémát remixelte.) Az If It Really Is Me alapján nem vallott volna szégyent.
- Cordialatron. A legjobb szám a Selected Ambient Works 85-92-ről, ami nem a Selected Ambient Works 85-92-en jelent meg.
- CIRKLON3 (Kolkhoznaya Mix). Készíts egy számot egy híresen nehezen programozható analóg szintetizátorral, és kérd meg egy 12 éves rajongódat, hogy rendezzen hozzá videoklipet.
- 808 State – Flow Coma (AFX Remix). A 26 Mixes for Cash remixalbum a Warp Records megrendelésére készült. De hiába volt kötelező házi feladat, ennek a példának a megoldását Richard hallhatóan élvezte.
- Where’s Your Girlfriend. Az Analord-lemezek egyik legjobb darabja; pattogós breakbeat, a ritmusszekcióval feleselő torz szintetizátorhangok, és néhány egyszerű oktávból álló dallamív. Variációk egy témára – de milyen jó variációk!
- Digeridoo. A ’90-es évek vérforraló underground slágere a didzseridu hangzását értelmezi újra az acid house eszközeivel. Nettó energia.
- Girl/Boy Song. A klasszikus zenei hangszerelés és a sugárbeteg drum n’ bass indokolatlanul szerencsés együttállása.
- Mt Saint Michel + Saint Michaels Mount. Az eszelős tempójú tört ritmusok nemcsak az alkotó technikai képességeit demonstrálják, hanem megágyaznak az utánozhatatlan, éteri dallamíveknek is. Tömény szépség, brutalitásban és elképesztő zenei struktúrákban pácolva.
- Ziggomatic 17. Az első két percben az alkotó a legképtelenebb ritmusokkal és hangokkal próbálja elzavarni a hallgatót, hogy a később kibontakozó dallamoktól ne szakadjon meg a szíve.
- Untitled. Ez a névtelen-kiadatlan eufóriabomba Tom Jenkinson, azaz Squarepusher közreműködésével készült. Leírhatatlan, amit ezek ketten az aciddel, a dallamokkal, a funkos ritmusokkal és az ép elmével művelnek.
- syro u473t8+e (piezoluminescence mix). A szokásos trükk: rafinált ipari zajok közül kell kibányászni egy olyan dallamot, amilyet tízévente egyszer írnak – vagyis amilyet csak Richard tud írni, ha tízévente kedve támad hozzá.
- Come To Daddy. Mi lenne, ha az extrém metált nem dobokkal és elektromos gitárral, hanem szintetizátorokkal játszanák? Ez.
- Rushup Bank 12 (The Tuss). Igen, direkt ilyen hamis, de hidd el, nem kis teljesítmény úgy félrehangolni egy digitális gépet, hogy a végeredmény ne fülsértő, hanem elbűvölő legyen.
- T69 Collapse. Az utolsó lemez, a Collapse EP címadó dala egy számítógép mentális összeomlásának történetét meséli el. Persze lehet, hogy a művész nem pont ezt akarta mondani, de nagyon úgy hangzik. (A hozzá tartozó klip is bámulatos.)
- Ventolin. Trip hopos lassulás, az akusztikai tűréshatárt feszegető frekvenciákkal és horrorfilmeket idéző effektekkel.
- AFX 6/B. 37 másodperc tömény agresszió, de ebből ennyi elég is.
Kapcsolódó cikk a Qubiten: