Londonban kipróbálták, hogy a gyalogosokhoz igazítják a közlekedési lámpákat, és az első 9 hónap nagy sikert aratott
A londoni közlekedési szolgáltatások mögött álló állami szerv, a Transport for London (TfL) nemrég kísérleti jelleggel új szabályokat vezetett be a főváros 18 pontján: ahelyett, hogy a gyalogosoknak kellene várniuk a zöld jelzésre, hogy átkelhessenek az úttesten, a gyalogosoknak szóló jelzőlámpa alapból zöldet mutat, és csak akkor vált pirosra, ha a szenzorok közeledő járművet észlelnek.
A gyalogosbarát megközelítést most először próbálták ki a gyakorlatban Nagy-Britanniában, és az első kilenc hónap tapasztalatai a közlekedés minden résztvevőjének biztatók lehetnek: az új rendszernek gyakorlatilag nincs hatása a forgalomra, ellenben a gyalogosok naponta összesen 1,3 órát takarítanak meg a zebráknál, és 13 százalékkal nagyobb valószínűséggel tarják be a közlekedési szabályokat.
A londoni városvezetés elszántan küzd a biztonságos közlekedés érdekében, de még van hova fejlődni. Míg 2019-ben (az eddigi utolsó, a közlekedés szempontjából teljes értékű évben) Londonban 1350 gyalogos halt meg vagy sérült meg súlyosan, a cél Oslo vagy Helsinki szintjének elérése, amely városokban ugyanabban az évben egyetlen gyalogos sem vesztette életét. A Vision Zero kezdeményezés ezért kerékpársávok létesítésével, az autók bizonyos területekről való kitiltásával és a gyalogos infrastruktúra fejlesztésével kívánja csökkenteni a gépjárműforgalom dominanciáját és sebességét.
A biztató eredmények birtokában Londonban hamarosan szélesebb körben is kiterjesztik a gyalogosokat központba állító pilotprojektet, amelynek elsősorban az alacsonyabb forgalmú városrészekben van létjogosultsága, de az ilyen területeken – a 2020-ban megváltozott közlekedési helyzetben gyűjtött tapasztalatok alapján – a közlekedésből fakadó sérülések 50 százalékos csökkenése mellett az általános autóforgalom és az utcai bűnözés csökkenése is kimutatható.