Adatbázis épül az ADHD-val diagnosztizált magyar fiatalok hatékonyabb terápiájáért
Új kutatási programjához várja 14-16 éves fiatalok jelentkezését a Természettudományi Kutatóközpont Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézete és az Agyi Képalkotó Központ. Az általunk a Boncasztal-podcast ADHD-ról szóló adásában vendégül látott Bunford Nóra ADHD-kutató, klinikai és mentálhigiénés gyermek- és ifjúsági pszichológus, valamint az Agyi Képalkotó Központot vezető Vidnyánszky Zoltán által fémjelzett kutatócsoport célja az egészséges neurokognitív fejlődés folyamatainak jobb megértése és a fejlődési zavarok kiszűrése. A kutatók egy olyan, Magyarországon mindeddig nem létező adatbázist akarnak építeni, amely hatékony megelőzési, prevenciós és terápiás eljárások fejlesztését teszi lehetővé a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar kezelésére.
A programba 14-16 éves, fejlődési szempontból tipikus és ADHD-val diagnosztizált fiatalok jelentkezését várják. Mint szerkesztőségünkbe eljuttatott felhívásukban írják, a programban való részvétel „különösen fontos lehet azok számra, akiknek gondjuk van a figyelem fenntartásával; egy helyzethez képest túl sok mozgással; illetve a hirtelen, impulzív viselkedéssel”.
Felhívásuk az alábbiakban olvasható:
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Gyerekek tízmillióit tömik világszerte pszichostimulánsokkal, pedig a szülők és a tanárok képzése többet segítene, mint a gyógyszer
Beteg ez a gyerek, vagy csak szeleburdi? A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar a világ legvitatottabb betegségei közé tartozik, mára mégis az egyik leggyakrabban kezelt gyerekpszichiátriai problémának számít. Az ADHD mögött az agy jelátviteli rendellenességét sejtik, mégis a tünetek alapján diagnosztizálják, a szakemberek szerint gyakran tévesen. Mi a baj, és hogyan lehetne kezelni?
„Beteg ez a gyerek, hogy nem figyel az órán?”
Miért diagnosztizálnak hiperaktivitással lényegesen több fiút, mint lányt? Indokolt-e gyógyszeres kezelés? A Boncasztal új epizódjában az ADHD egészségügyi és társadalmi vetületeit tártuk fel Bunford Nóra ADHD-kutató és Tóth Zsuzsa gyógypedagógus, családterapeuta segítségével.