A mesterséges intelligencia a jövőben már azelőtt értékesítheti az emberek szándékait, mielőtt megfogalmaznák őket

2024.12.30. · TECH

A generatív mesterséges intelligencia fejlődésével kialakult egy új meggyőzési technika, ami tulajdonképpen a még meg sem született döntéseket veszi alapul. A Cambridge-i Egyetem AI-etikusai a trendet szándékgazdaságnak nevezik, ugyanis az eszköztár felhasználható a fogyasztói döntések befolyásolására, pontosabban megfogalmazására.

Mindegy, hogy egy termék vásárlásáról vagy egy politikai erő megválasztásáról van szó, az AI ma már olyan kifinomult, hogy képes lehet az emberek szándékait és preferenciáit még azelőtt azonosítani, hogy azokat megfogalmaznák. Ezeket az információkat aztán fel lehet használni a tartalomgenerálásban, valamint a reklámok terjesztésében is.

Ehhez óriási mennyiségű adatra van szükség az egyes fogyasztókról, ez viszont az internet- és közösségimédia-felhasználók esetén már szinte teljesen rendelkezésre áll. Az információk mellett az AI szuperképességére van még szükség, azaz arra, hogy a technológia képes ráhangolódni a felhasználókra, szinte kapcsolatot alakít ki az emberrel. Ez, a Techxplore szerint ipari mértékű fogyasztói és társadalmi manipulációt tesz majd lehetővé a jövőben.

A szándékgazdaság teljesen átszabhatja a hirdetési és értékesítési piacot, figyelmeztetnek a szakértők, akik megkérdőjelezik a trend etikáját is. A nagy nyelvi modelleken (LLM-eken) keresztül begyűjtött információk, valamint az ott kialakuló beszélgetések ugyanis észrevétlenül csalnak ki értékes információkat az emberekből, amik ugyan sokszor a segítségnyújtás mellett fel sem tűnnek az embereknek, utólag mégis felhasználhatók kevésbé tiszta célokra.

A cikk példaként megemlíti egy mozijegy megvásárlását, amit egy csetbot felajánlhat a felhasználónak egy fárasztó nap után, érzékelve a kimerültségét és ismerve a már megfogalmazott érdeklődéseit.

A szándékgazdaság olyannyira nem futurisztikus elképzelés, hogy már ma is találkozhatunk technológiákkal, amik alkalmazzák. Ilyen például az App Intents, az Apple fejlesztői keretrendszere, amivel a Sirihez kapcsolhatók egyes alkalmazások, amiket az okoseszközökbe épített algoritmus felkínálhat a felhasználóknak bizonyos viselkedési mintázatok alapján. A kérdés tehát nem az, hogy teret nyer-e a trend, hanem az, hogy mikor terjed el annyira, hogy teljesen beszövi a mindennapokat.