Eddigi legnagyobb veszteségéről számolt be a Tesla, csúszik a Model 3 is

Elon Musk, a Tesla elnök-vezérigazgatója még februárban tett arra ígéretet a részvényeseknek, hogy 2017 végére már heti 5000 darabot gyártanak az első elérhető árú elektromos autójukból, a Model 3-ból. Amikor a cég október 2-i közleményében elárulta, hogy az ütemterv szerinti 1600-ból csak 260 autó készült el, már sejteni lehetett, hogy az idei célok tarthatatlanok, a november 1-én közzétett harmadik negyedéves jelentésből pedig most az is kiderült, hogy 2018 első negyedévének végéig tolták el az ötezres gyártási határidőt.

Eddig csak általános utalások hangzottak el az akadozó gyártás okairól, a beszámoló viszont már megnevezi azokat. A legnagyobb probléma a Gigafactory 1 névre hallgató nevadai óriásüzemben jelentkezett, ahol az akkucellákból komplett akkumulátor-modulokat állítanak össze egy automatizált folyamatban – ezt eddig részben külső beszállítók gyártási rendszerei végezték, de az egyedi akkudizájn miatt a Tesla átvette a feladatot, ami jelentős újratervezést igényelt.

A fremonti Tesla-gyárFotó: Flickr / Maurizio Pesce

A Tesla gondjai itt nem érnek véget: októberben több száz dolgozót rúgtak ki a cégtől – a kaliforniai Fremontban található gyár munkásaitól a Palo Alto-i menedzsmentig –, akik közül többen faji diszkriminációval vádolják korábbi munkáltatójukat. Ráadásul a Model 3-ra több mint 450 ezer előrendelő várakozik, akik közül a hírek hallatán többen csatlakozhatnak a rendelésüket már visszavonó tízezrekhez.

A harmadik negyedévben a cég az idei trendeknek megfelelően mindkét irányban rekordot döntött: története legnagyobb negyedéves árbevétele (közel 3 milliárd dollár) mellett eddigi legnagyobb veszteségét (671 millió dollár) is ebben a három hónapban produkálta.

A tőkeberuházásra 1,1 milliárdot szántak ebben az időszakban, amely nagy része a Model 3 fremonti gyártósorára és a Gigafactory 1-re ment el.

Gigafactory 1Fotó: Tesla

Hiába nyugtatták a befektetőket olyan tervekkel, mint hogy az automatizált gyártás finomhangolása után sokkal gyorsabban készülnek majd el az új modellek, mint a versenytársaknál, a kisebb pánik jól látszott a tőzsdén: a Tesla részvényárfolyama 321-ről 300 dollárra esett vissza csütörtök reggelre.

Fotó: Yahoo Finance