San Francisco lecsapott az ételfutár robotokra
Az Egyesült Államok történetének valószínűleg legdrasztikusabb robotszabályozó rendeletét fogadta el a napokban San Francisco önkormányzata, miután a városvezetésnek elege lett az utcákon kóborló, gyalogosokat, kutyákat és a közműveket veszélyeztető autonóm robotfutárokból.
Az észak-kaliforniai városban egyre több cég üzemeltet ételfutár robotot, meglepő hatékonysággal: a 360 fokban körbelátó, padkákon és járdaszegélyeken is átjutni képes automatizált egységek háztól házig szállítják az ételt, a megrendelőnek pedig elég megadnia a robotnak egy kódot, és hozzájut az ételéhez anélkül, hogy humán futárral kellene veszekednie a borravalón.
Az első ételfutár robotok idén tavasszal jelentek meg San Francisco utcáin, és már akkor felmerült az ötlet, hogy szabályozni kellene őket. A Dispatch, a Doordahs/Marble vagy a Starship által gyártott vagy üzemeltetett ételfutárokat gyakran kíséri ugyan emberi munkaerő, aki egy joystickkel felül tudja bírálni a robot döntéseit, vagy segíteni tud rajta, ha elakad; ennek ellenére a jellemzően a járdákon, a gyalogosok közt flangáló, komoly tömegű robotfutárok különösen veszélyesek lehetnek, ha véletlenül nekimennek valakinek.
„Az üzleti modell lényegében annyi, hogy minél több futárrobotot küldjenek az utcákra, valaki pedig majd egy irodából felügyeli őket. Innentől pedig megtörténhet, hogy a robotok emberekbe ütköznek” – mondta a Wirednek a friss robotszabályozó rendelet beterjesztője, Norman Yee.
A most elfogadott szabályok értelmében a robotok csak előzetes önkörmányzati engedély birtokában közlekedhetnek San Francisco utcáin; figyelmezetető hangjelzést kell kiadniuk, fel kell szerelni őket fényszórókkal, elsőbbséget kell adniuk a gyalogosoknak, az üzemeltetőknek pedig rendelkezniük kell felelősségbiztosítással.
Az európai városok közül egy ideje például Londonban működik a San Franciscó-iakhoz hasonló robotfutár, a Just Eat.