Gigantikus összegre pereli a Spotify-t a Doors és Neil Young kiadója

1,6 milliárd dollárra perelte a Spotify-t a Wixen Music Publishing, amely olyan előadók licenceit kezeli, mint a Doors, Janis Joplin, Tom Petty vagy Neil Young. A Kaliforniában benyújtott kereset szerint a stockholmi székhelyű zenei streaming szolgáltató több mint tízezer dal esetében mulasztotta el a megfelelő licencek beszerzését – írja a Reuters.

A Wixen szerint a Spotify eleinte együttműködött az amerikai kiadókkal, de később annak érdekében, hogy a bővülő streaming színtéren a leggyorsabbak, és így piacvezetők maradjanak, már nem tettek elég erőfeszítést a jogdíjak bebiztosításának érdekében.

A mostani per egy dalszerzők által májusban benyújtott csoportos kereset következménye: akkor 43 millió dollár kifizetésében egyezett meg a Spotify a felperesekkel, de a BBC szerint egy kisebb csoport, köztük a Wixennel, ezt nem találta elegendőnek. A két említett per mellett a Spotify-nak több kisebb szerzői jogi ügye is folyamatban van különböző bíróságokon, de ezekről a cég határozottan állítja, hogy nem követtek el jogsértést.

Daniel Ek, a Spotify elnök-vezérigazgatójaFotó: AFP / The Yomiuri Shimbun / Mitsuru Tamura

2017 egyébként nagy év volt a Spotify történetében: április és augusztus között mindhárom nagy kiadóval (Warner, Sony, Universal) sikerült olyan szerződést kötni, amelynek értelmében a kiadók két hétig exkluzívvá tehetik az új albumokat a fizető felhasználóknak, ami egyrészt több előfizetőt jelent a Spotify számára, másrészt így jobb feltételekkel is tudnak hozzájutni a lemezeikhez. Továbbá megegyeztek a több mint 50 ország több tízezer független kiadójának digitális jogait kezelő ügynökséggel, a Merlinnel is, így a legfontosabb zenei előadók nagy része a szolgáltató markába került.

Jogilag úgy néz ki a dolog, hogy a Spotify a hangfelvételek jogtulajdonosától, vagyis jellemzően a kiadóktól veszi meg a dalokat, mellettük pedig még ott vannak azok szerzői is, akiknek szerzői és mechanikai jogdíjat is kell fizetni – írja a Billboard. A mechanikai jogdíj az Artisjus leírása szerint „egy mű hangfelvételen való rögzítésének szerzői jogosultságából” ered, és ez a dal szerzőjének jár.

A kiadókkal ellentétben azonban a szerzőket az évtizedek során felgyülemlett óriási zenemennyiség olykor hiányos adatai miatt nem mindig ismeri pontosan a cég, ezért úgy döntöttek, hogy olyan dalokat is elérhetővé tesznek, amelyeknek még nem sikerült azonosítani a szerzőjét. Cserébe létrehoztak egy alapot, amely több tízmillió dollárból gazdálkodik, és kifejezetten a még azonosítatlan jogtulajdonosok későbbi kifizetésére szolgál.

A Spotify idén készül tőzsdére menni, jelenleg több mint 60 millió előfizetővel rendelkezik, a cég becsült értéke pedig 19 milliárd dollár körül mozog, amit csak az elmúlt pár hónapban növeltek 20 százalékkal.