A pr-katasztrófák éve letelt, az Uber-alapító fenegyerek 1,4 milliárd dollárért ad el részvényeiből
1,4 milliárd dollárért adja el Uber-részvénycsomagja 29 százalékát Travis Kalanick, a közösségi fuvarcég exvezérigazgatója. Az egyelőre nem megerősített hírek szerint a vevő a japán SoftBank csoport és egy befektetői konzorcium lesz. Az üzletet még januárban megkötik.
Kalanick, a 48 milliárd dollárra becsült értékű Uber 10 százalékos résztulajdonosa részvénypakettje 50 százalékától is megvált volna, ennyiben maximálták ugyanis az eladható tulajdonrészt az igazgatósági tagoknak. Azért kellett mégis karcsúsítani a csomagot, mert a vevők és az Uber közötti megállapodásban így kötötték ki – közölték az üzletre rálátó anonim források a Bloomberggel.
Kalanick, aki papíron eddig is a világ egyik leggazdagabb embere volt, ezzel valóban bekerülhet a milliárdosok közé. A hírt Kalanick és az Uber szóvivője sem kommentálta.
Az Uber alapítói közé tartozó Kalanick tavaly júniusban kényszerült lemondani vezérigazgatói posztjáról, miután az etikusnak éppen nem nevezhető üzletvitel miatt a cég bírósági ügyekbe bonyolódott, és eljárások sora indult ellene.
2017: a pr-katasztrófa éve
Az Uber mindig is ellentmondásosan működött, de a tavalyi év különösen sötétre sikeredett, hullottak a csontvázak a szekrényből. Novemberben azért tört ki botrány, mert kiderült, hogy hackerek 57 millió ügyfél és sofőr adatait lopták el a biztonsági protokollra fittyet hányó cégtől, amely több mint egy évig titkolta a bűncselekményt, sőt százezer dollárt fizetett a támadóknak.
2017 elején a vállalatnál uralkodó szexista légkörről tálalt ki az Uber egyik volt munkatársa, ennek hatására a cég húsz alkalmazottját kirúgták. Akkortájt, amikor Kalanick a részvényesek nyomására lemondott vezérigazgatói posztjáról, a cég egy másik vezetője megpróbálta aláásni annak a nőnek az állításait, akit egy Uber-sofőr erőszakolt meg Indiában.
Kalanick regnálása idején a cég nemcsak riválisait igyekezett etikátlan módszerekkel – például a sofőrök átcsábításával és kémprogrammal – ellehetetleníteni, de saját sofőrjeit is alulfizette, miközben hamis kereseti ígéretekkel toborozta az új tagokat a hálózatba. Nem csoda, hogy indulatossá vált az alábbi vita Kalanick és egy Uber-sofőr között, amikor az utóbbi azzal vádolta a cégvezetőt, hogy miatta nem tud megélni a munkájából. (Kb. 3:50-nél indul az ominózus beszélgetés.)
Kiderült az is, hogy az Uber rendszerszerűen megtévesztette a hatóságokat egy olyan szoftverrel, amely segített a civil ruhás ellenőrök felismerésében. Ugyancsak a 2017-es év fejleménye, hogy a Google tulajdonába tartozó Waymo önvezetőautó-társaság beperelte az Ubert, azzal vádolva, hogy lopja a technológiáját.
A botrányok ellenére az Uber továbbra is uralja a piacot az Egyesült Államokban, bár versenytársa, a Lyft is erősödött valamicskét. Kérdés, hogy az utasok megcsömörlenek-e annyira a cégtől, hogy lemondjanak a szolgáltatás nyújtotta kényelemről.
Most, hogy a cég rossz szellemének tartott Kalanick tulajdonrésze zsugorodik, talán életbe léphetnek olyan reformok az Uber irányításában, amelyek hatékonyan tovább csökkenthetik az alapító cégen belüli befolyását.