A Tourette-szindróma előny is lehet a tanulásban
A 8-15 éves Tourette-szindrómás gyerekek jobban teljesítettek a tanulási feladatokban, mint a tipikusan fejlődő kontroll csoport – állítják magyar kutatók a New Scientist-ben megjelent cikkükben.
A Cortex folyóiratban is publikált kutatást az ELTE PPK Németh Dezső vezette Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoportja, valamint Tárnok Zsanett, a Vadaskert Kórház klinikai szakpszichológusa végezte. Azt vizsgálták, hogy mi jellemzi a tanulási és emlékezeti folyamatokat a Tourette-szindrómával kezelt gyerekeknél. A szakemberek kutatásának fókuszában az implicit, nem-tudatos tanulás állt, mely tanulási mechanizmus fontos szerepet játszik a mozgásos készségek (sport), a kognitív készségek (nyelv) és szociális készségek elsajátításában.
A 19. századi francia neurológus, Gilles de la Tourette által diagnosztizált és róla elnevezett szindróma olyan idegrendszeri fejlődési zavar, amelynek diagnosztikai kritériumait a legalább egy évig fennálló – több mozgásos- és minimum egy vokális – tikek jelentik. Ezek lehetnek önkéntelen, hirtelen és gyors mozdulatok vagy hangadások, amelyek legtöbbször 4-6 éves kor körül jelennek meg. A tünetek 10-12 éves korban erősödnek, majd serdülőkorban csökkenek.
Az idegrendszeri fejlődési rendellenességeket korábban úgy képzelték el, hogy csak negatív következményekkel és tünetekkel járnak, teljesítményjavulás pedig nagyon kevés esetben tapasztalható.