Felmérés: Minden magyar 16 évesnek van már mobilja, de a digitális tanítás a kanyarban sincs

Nem talált a Kutatópont olyan 16 éves diákot Magyarországon, akinek ne lenne saját mobiltelefonja. A Nézőpont Csoportba tartozó társadalomkutató intézet felmérése szerint a 14-18 éves diákok használni sem félnek a készülékeiket: 86 százalékuk az iskolában, míg 29 százalékuk a tanórákon is mobilozik – derül ki a Kutatópont reprezentatív felméréséből. 

A Magyar Telekom megbízásából készült kutatáshoz ötszáz 14 és 18 éves fiatalt kerestek meg kérdőívvel, a minta a magyarországi korcsoportra nem, kor, településtípus és iskolatípus tekintetében reprezentatív volt. A válaszokból az alábbiak derültek még ki:

  • a 16 évesek 100, míg a 14 évesek 93 százaléka rendelkezik saját mobiltelefonnal,
  • a diákok több mint felének laptopja és több mint harmadának tabletje is van,
  • az iskolai wifit csak a diákok 20 százaléka tudja használni,
  • minden második diáknak van olyan tanára, aki legalább részben digitalizálja a tananyagot,
  • a diákok negyede ismer tanulást segítő alkalmazásokat.

A diákok leginkább nyelveket tanulnak elektronikus formában, de szívesen színesítenék a digitalizáció segítségével a matek- vagy a fizikaóráikat is. Szerintük arról ismerszik meg a digitális tanár, hogy az óráján mobilalkalmazásokat használ, elektronikusan adja fel a házit és általában véve is fogékony az új technológiai trendek iránt.

2015-ben az okostelefont még leginkább erre használták a fiatalok a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat adatai szerint: 

Miközben amerikai kutatók párhuzamot látnak a tinédzserek körében egyre gyakrabban felbukkanó depresszió, illetve a mobil- és internethasználat között, a Qubitnak tavaly év végén Ságvári Bence szociológus azt mondta, hogy az okostelefonoknak fontos esélykiegyenlítő hatása is van: „a rosszabb anyagi körülmények között, községekben élő fiataloknál például a költséges szórakozás alternatívája lehet. Hiányában még inkább kirekesztettek, a világtól és egymástól elzártak lennének ezek a közösségek.”

Kutatópont eredményein felbuzdulva a Telekom digitalizációs versenyt hirdetett a hazai középiskolákban. Az országos versenyre jelentkező csapatok azzal gyűjthetnek pontokat, ha minél leleményesebben formálják digitálissá a hagyományos analóg tanítási módszereket. A legjobbak drónokat és mobileszközöket nyerhetnek.

A tanulás és a tanítás határainak átjárhatóságával a digitális témahét kapcsán a II. Rákóczi Ferenc Szakgimnáziumban készített videónkban foglalkoztunk: