Elképesztő 3D videó készült a sejtek fejlődéséről

2018.04.23. · tudomány

Korábban elképzelhetetlen részletgazdagságú térbeli felvételekkel gazdagította az élettudományokat a Harvard és a Howard Hughes Orvostudományi Intézet közös csapata. A Science-ben közzétett kutatási beszámoló szerint két különleges képalkotó technológia ötvözésével először sikerült a maguk valójában rögzíteni olyan sejtszintű folyamatokat, amelyekről korábban csupán sejteni lehetett, hogy miként is történnek.

Az optikai rácsok elvén működő ultravékony fénytáblákkal és adaptív optikarendszerrel működő, egyedi fejlesztésű elektromikroszkóp előnye, hogy úgy teszi láthatóvá a sejtszintű struktúrákat, hogy eközben nem pusztítja el azokat. (A nanométeres mérettartomány megvilágítása eddig nem sikerült anélkül, hogy a fény ne roncsolja az élő sejteket. A preparátumok, sejt- és szövetminták viszont nem élnek.)

A zebradánió (zebrahal, Danio rerio) embriójának gerinchúrjában így állnak hadrendbe a fejlődő idegsejtek:

Itt pedig a hal belső fülében őrjáratozó immunsejt látható, miközben (a kék színű) cukorral táplálja magát:

A képalkotó eszközök legújabb generációja még a kutatók által sem remélt perspektívákkal kecsegtet a rendkívül komplex biológiai folyamatok feltérképezésében és megértésében.

„Szokás azt mondani, hogy hiszem, ha látom, de a sejtbiológiában eddig erre nem volt lehetőség. Mi is alig hiszünk a szemünknek” – nyilatkozta a mikroszkópfejlesztő fizikuscsapatot vezető Eric Betzig a Howard Hughes Orvostudományi Intézet honlapjának.

A kutatók már fejlesztik a képalkotó eszköz második generációs, szekrény helyett már csak íróasztal méretű prototípusát. Bár, mint azt Gokul Upadhyayula, a Harvard sejtbiológusa töredelmesen bevallotta, sokszor még azt sem tudják, hogy mit néznek, hiszen ebben a mérettartományban eddig még senki sem látta a biológiai folyamatokat.