2040-re már a Rolls-Royce is csak elektromos autót gyárt majd

Alig több, mint húsz év, és a brit luxusautó-márka, a Rolls Royce teljesen megszabadul a belső égésű motoroktól, és kizárólag villanymotoros gépkocsikat gyárt majd, értesült a Financial Times. Nem mintha ez óriási elvi reform lenne, egyszerűen csak arról van szó, hogy a brit kormány 2040-től teljesen kitiltaná a benzin- és dízelmotoros járműveket a piacról, a hagyományos belső égésű motorokról ismert Rolls Royce pedig mindenféle hibrid átmenetek nélkül addig fogja húzni a jelenlegi rendszerben, ameddig csak a szabályozás azt lehetővé teszi.

Ahhoz képest, hogy a német BMW AG tulajdonában álló brit vállalat csak a következő évtizedben tervezi piacra dobni első elektromos autóit, más gyártók néhány éven belül már teljesen át akarnak állni az új rendszerre. A Volvo például az első nagy autógyárként 2019-től minden járművébe beleépíti  az elektromos hajtást, 2024-re pedig várakozásaik szerint autóik fele teljesen elektromos lesz. A Jaguar 2020-tól követi a trendet: két év múlva már ők is kizárólag hibrideket vagy teljesen elektromos autókat gyártanak. A VW csoport (Volkswagen, Audi, Porsche) 70 milliárd eurót fektet majd az elektromos fejlesztésekbe, és 2030-ra 300 modelljük lesz elektromos vagy hibrid meghajtású.

A Tesla benzin nélkül hasít

Az elektromos autók pionírja, a Tesla 2017 tavaszán nőtt a Fordot és a General Motorst megelőzve a legértékesebb amerikai autógyártó vállalattá. Nem azért, mert Elon Musk cége több autót adott volna el a hagyományos gyártókhoz képest, hanem mert az általános vélekedés szerint a következő évek elektromos forradalma miatt sokkal jobb helyzetben van a hagyományos gyártóknál a jövőt illetően.

És ez a forradalom nem csak piaci alapon elkerülhetetlen. Habár Donald Trump áprilisban jelentette be, hogy enyhíteni fog az Obama-adminisztráció „agresszív” klímatörvényein, egérutat adva ezzel Amerikában a hagyományos autógyártásnak, az általános nemzetközi trend már elindult az erőteljes korlátozások felé. A benzin- és dízelmotoros autók kereskedelmének teljes tiltását legkorábban Norvégia tervezi 2025-ben, amit Hollandia, Írország, India, Izrael és részben Németország követne 2030-ban, majd Franciaország és az Egyesült Királyság 2040-ben. Már a világ vezető autópiacának számító Kína is tervbe vette a teljes átállást, és 2025-re autóinak ötödében villanymotort szeretne látni.

Sokan kritizálják is a kései tiltásokat az elektromos autók piackutatói közül: Tony Seba, a Stanford Egytem közgazdásza például azt mondja, hogy „a dízel- és benzinhajtású  járművek kereskedelmének 2040-es betiltása nagyjából olyan, mintha a lovaskocsikat akarnánk betiltani 2040-re, mivel addigra az egész egyszerűen fölöslegessé válik.” Kivéve persze, ha a Rolls-Royce-on múlik a dolog.

A cég  tanult korábbi ballépéséből, ugyanis a potenciális vásárlók kétkedve reagáltak a 2011-ben felfedett villanymeghajtású Phantom konceptjére, ami így sosem épült meg, és a vállalat jelenlegi tervei szerint az első elektromos Rolls-Royce-ok is majd csak fokozatosan, a nemzeti tiltásokkal együtt érkeznek majd. Így a nagyközönség  400 ezer autóra elkölthető dollára tagjai 2040-ig egészen biztosan vásárolhatnak V12-es Rolls-Royce-okat. 

Hogy ezek hogy fognak kinézni 2040 után? Talán valahogy úgy, mint a cég két éve bemutatott, 103EX típusú konceptautója:

Rolls-Royce 103EX koncept

Mit művel Kína Afrikában?

Afrika és Kína 2001-ben 13 milliárd dollár értékű tranzakciót bonyolított le egymással, 2015-re viszont már 180 milliárd dollárra duzzadt az összeg, ami több, mint India, Franciaország és az USA afrikai tranzakcióinak értéke összesen. Bekebelezi, kizsákmányolja vagy megmenti az ázsiai ország a kontinenst?