A mesekönyvek illusztrációi segítik az óvodások szövegértését
Az illusztrációk nem pusztán díszítő szerepet töltenek be mesekönyv-olvasás közben. Az olyan képek, amelyek szorosan kapcsolódnak a mesekönyv szövegéhez, jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez – derül ki Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus, az Amszterdami Egyetem kutatója által jegyzett, a Journal of Experimental Child Psychology hasábjain május 29-én megjelent tanulmányból.
A kutatók 41 óvodás bevonásával szemmozgás-követés segítségével azt vizsgálták, hogy az illusztráció jelenléte, illetve minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére: vagyis milyen mértékben tudják felidézni a gyerekek rövid idő elteltével a meséket. Az eredmények azt mutatják, hogy azok az illusztrációk, amelyek a mese szövegében foglaltakat ábrázolják, nagyban segítették a szövegértést, így sokkal több információt idéztek fel a kicsik ezekből a mesékből az illusztráció nélküli mesékhez képest.
A tanulmány szerint a mese szövegéhez nem kapcsolódó, csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a mese megértéséhez. A szemmozgáskövetési adatok alapján a kutatók arra jutottak, hogy a gyerekek az rajzoknak, képeknek azokra az elemeire fókuszálnak, amelyeket a narráció éppen elmond, tehát a vizuális és verbális információkat a gyerekek egyszerre, ráadásul pillanatról pillanatra integrálják.
A vizsgálat eredményei alátámasztják azt a tapasztalatot, hogy az óvodásoknak mesekönyv-olvasás közben igenis szükségük van az illusztrációkra, ám akkor hatékony az összhatás, ha a képek szorosan kötődnek a szöveghez. A tanulmány szerint a gyerekek fejlődése szempontjából a mesehallgatás közbeni képnézegetés egyenesen üdvös az óvodásoknál.