San Francisco járókelői annyira rühellik az ételfutár robotokat, hogy rendszeresen megrugdossák őket

Megrugdossák a járókelők az ételszállító robotokat San Franciscóban. A londoni székhelyű Starship Technologies által gyártott és üzemeltetett, nagyjából 56 centiméter magas, a San Franciscó-i járdákat körülbelül 6-9 kilométeres óránkénti sebességgel szelő gépfutárokba rendszeresen belerúgnak a melletük elhaladó hús-vér járókelők. 

A cég mindeddig sztoikus nyugalommal viselte a robotjait érő rendszeres fizikai erőszakot. „Ha az embereknek ez segít levezetni a feszültségüket, nekünk mindegy, a robotjaink simán kibírnak ennyi gyűrődést” – nyilatkozta Ahti Heinla, a Starship Technologies társalapítója.

Az észak-kaliforniai városban amúgy nem a Starship az egyetlen robotokat munkáltató cég. A Dispatch, illetve a Doordahs/Marble ugyancsak lecsapott a robotokban rejlő kiaknázatlan üzleti lehetőségre. A 360 fokban körbelátó, padkákon és járdaszegélyeken is átjutni képes automatizált egységek háztól házig szállítják az ételt, a megrendelőnek pedig elég megadnia a robotnak egy kódot, és hozzájut az ételéhez anélkül, hogy humán futárral kellene veszekednie a borravalón.

Mindennapos az ellenük irányuló fizikai erőszakFotó: Flickr

Az elsőként tavaly tavasszal munkába állított, a városvezetés szerint a gyalogosokat, kutyákat és a közműveket egyaránt veszélyeztető autonóm robotfutárok annyira dühítették mind a város előljáróit, mind a lakosok egy részét, hogy működtetésüket helyi rendeletben szabályozták. A robotok csak előzetes önkörmányzati engedély birtokában közlekedhetnek San Francisco utcáin; figyelmezetető hangjelzést kell kiadniuk, fel kell szerelni őket fényszórókkal, elsőbbséget kell adniuk a gyalogosoknak, az üzemeltetőknek pedig rendelkezniük kell felelősségbiztosítással.

A robotok ellen irányuló humán erőszak olyannyira nem újkeletű, hogy Japánban tudományos munkákat szentelnek a tanulmányozásának. A 2014-ben alapított Starship Technologies tulajdonosai mindettől egy percre sem riadnak vissza. Robotjaik mára 8 amerikai és európai nagyváros, San Francisco és Washington mellett például Hamburg és London utcáit járják, és a cégvezetők nyugaton is további terjeszkedést terveznek. A világszerte több mint 100 városban tesztelt, eddig összesen mintegy 160 ezer kilométert futott robotok 15 millió emberrel kerültek eddig kapcsolatba.