Alig rúgott labdába Ronaldo, máris szorgalmasan termeli a pénzt a Juventusnak

Szombat este mutatkozhat be a juventusos Cristiano Ronaldo az olasz bajnokságban a Chievo ellen. Igaz, csak felkészülési meccsen, de a múlt hét végén megszerezte első gólját is új klubja színeiben, miután a nyáron sokakat meglepett azzal, hogy elhagyta a Real Madridot az olasz sztárcsapat kedvéért. A jelek szerint a portugál sztár 33 éves kora ellenére nemcsak játékban tud segíteni, egyelőre gazdaságilag is sikersztorinak tűnik a leigazolása.

Juve-mezt akarsz? Majd vársz egy kicsit!

Sokan fanyalogtak, amikor a világbajnokság után kiderült, hogy a Juventus több mint 100 millió eurót sem sajnált Cristiano Ronaldo leigazolására. A különféle ügynöki jutalékokkal, aláíráspénzzel együtt pedig a 150 millió eurót is megközelítheti az összeg. Senki nem a portugál sztár képességeit vonta kétségbe, nehéz is lenne, hiszen öt Aranylabdát csak úgy nem osztogatnak akárkinek. A kritikusok inkább azt emelték ki, hogy Ronaldo februárban már elmúlt 33 éves, karrierje végén pedig talán kockázatos volt ennyit kiadni érte.

Az idő eddig a Juventust igazolta: július elején, amikor még csak pletyka volt Ronaldo igazolása, a Juventus részvényei az olasz tőzsdén négy hónapos mélyponton voltak. Amikor az első hírek megjelentek, 0,67 eurót értek a cég papírjai, az utóbbi másfél hónapban azonban 0,9 eurónál is járt az árfolyam (most épp 0,88 eurót fizetnek egy részvényért). Vagyis a papírok értéke alig néhány hét alatt majdnem negyedével ugrott meg.

Közben máris megjelentek az első hírek arról, hogy a boltokból elfogyott az összes Juventus-mez, és nem csak a Ronaldo nevével ellátott termékek, hanem az üres trikók is kifogytak. A klub hivatalos boltjának online felületén jelenleg is az az üzenet fogadja a vásárlókat, hogy a megnövekedett rendelés miatt a kiszállítás csúszhat a megszokotthoz képest, egy sima mezt október második felére ígérnek

Juventus-drukker várja az orvosi vizsgálatra érkező Ronaldót egy torinói kórház előttFotó: ISABELLA BONOTTO/AFP

A 130 eurós mezből a Tuttosport szerint három hét alatt nem kevesebb, mint ötvenezret vettek a szurkolók Ronaldo bemutatása után. Ez összesen 6,3 millió euró, tehát úgy tűnik, gyorsan elkezdte visszatermelni az árát a játékos. És ez csak a Juve hivatalos shopjának adata, a mezt gyártó Adidas saját márkaboltjaiban és más csatornákon is árulja a termékeket. A hírek szerint csak a játékos leigazolását követő napon 520 ezer trikót vettek meg 50 millió euró értékben, legalábbis az előrendelések ekkora mennyiségről szóltak, az más kérdés, hogy a hiány miatt mikorra tudják majd kielégíteni az igényeket. A fenti összegnek azonban a hírek szerint alig tíz százaléka marad a Juve kasszájában, a többi a gyártó Adidas bevétele.

Összehasonlításként: a tavalyi szezonban összesen adtak el 850 ezer Juventus-mezt, ha igaz a most egy nap alatt leadott 520 ezres előrendelés, akkor ezúttal sokkal erősebb év elé nézhetnek. És még egy adat: tavaly a világ jelenlegi legdrágább játékosának, Neymarnak az átigazolása után egy nap alatt 10 ezer, egy hónap alatt 120 ezer PSG-mezt rendeltek a rajongók. 

Ha ilyen ütemben fogynak a mezek, az olasz csapat sokkal jobb alkupozícióba kerülhet, amikor majd a következő mezszállítási szerződésről kell tárgyalni. A Juventus és az Adidas jelenlegi szerződése a 2015/16-os szezontól kezdődött, hat év alatt összesen 139,5 millió eurót fizet a német cég a csapatnak. Az évi 23 milliós összegről szóló megállapodás tehát elvileg csak a 2021/22-es szezon végén futna ki, de ha ilyen ütemben fogynak a termékek, vélhetően az Adidas is hajlik majd a hosszabbításra akár jóval magasabb áron is, nehogy a nagy rivális Nike elhappolja előlük a piacot.

Pénzeső hullhat a Juventusra

Egyébként a Juventus mezszállítási szerződése jelenleg a tizedik legértékesebb a világon, a spanyol sztárcsapat, a Barcelona például az olaszoknál ötször nagyobb összeget, 111 millió eurót kap a Nike-tól. És az olasz csapat nem csak a mez gyártójától, hanem a reklámozóktól is több pénzt kasszírozhat, Ronaldo érkezésével ugyanis jóval értékesebb reklámfelület lehet a csapat szerelése. Jelenleg a Fiat évi 15 millió fontot fizet azért, hogy a Jeep márkanév szerepeljen a mezeken, ez a szerződés 2021-ben fut ki.

Az első juvés Ronaldo-gólt ünneplik az új csapattársak augusztus 12-énFotó: Roberto Finizio/NurPhoto

Kérdés, hogy ha jelenleg hiány van a Juve-mezekből, akkor miért nem gyártanak többet. A sportszergyártók kapacitásai is végesek, ezért már hónapokra előre le kell adniuk a kluboknak, mennyit szeretnének rendelni a szerelésekből. Amikor pedig az idei szezon előtti rendeléseket leadták, még valószínűleg Torinóban sem sejtette senki, hogy Ronaldo zebracsíkosban fut majd ki a gyepre augusztusban.

Persze egy Ronaldo-kaliberű sztár érkezése nem csak a mezeladásokat pörgeti fel: az átigazolás bejelentése után nem sokkal az olasz klub közölte, hogy az összes bérletet eladta a 2018/19-es szezonra. Az eddigi bérletesek 95 százaléka megújította éves belépőjét, a maradék pedig pár óra alatt gazdára talált a várólista alapján. Ez összesen 25 300 normál és további 4000 prémium bérletet jelent, vagyis közel harmincezer néző már a Juventus minden meccsén garantált. Mindez annak ellenére történt, hogy a nyár elején a jegyek árát átlagosan 30 százalékkal emelte meg a klub, ami akkor még kiakasztotta a szurkolókat.

A profitot nem csak itt kell keresni

Eddig arról írtunk, mekkora robbanást hozott Ronaldo leigazolása a Juventus bevételeiben, azonban marketingszakemberek szerint ma már nem a mezek és a jegyek eladásánál kell keresni az igazi nyereséget, sokkal fontosabb a közösségi média és a különböző szponzori szerződések. A klub médiacsatornái alig egy hónap alatt felrobbantak: a Twitteren több mint 340 ezer új követőjük lett, a Facebook-oldalukat hirtelen 1,7 millióan lájkolták, míg az Instagramon 3,5 millióval ugrott meg a követőik száma. Néhány hete a KPMG készített egy elemzést a Ronaldo-transzferről, ők is arra jutottak, hogy a közösségi média lehet a siker kulcsa a Juventusnál.

Facebook-követők száma régiónként (millió). Ronaldónak mindenhol több Facebook-követője van, mint a Juventusnak, számuk sok helyen a Real Madrid táborát is veri. Grafika: KPMG

A tanácsadó cég rámutatott, hogy a 117 millió eurós hivatalos vételár és a négyéves szerződés mellett a befektetés éves amortizációja 29,25 millió euró, ehhez jön Ronaldo 30 millió eurós éves nettó fizetése, ami a Juventusnak 55-56 millió eurós bruttó kiadást jelenthet a közterhek miatt. Vagyis összesen évente 85 millió euróval, négy év alatt 340 millióval terhelheti meg a klub számláját a portugál játékos megvásárlása.

A klubnak ugyanakkor figyelnie kell az UEFA pénzügyi fair play szabályára, amely szerint három év alatt nem lehet 30 millió eurónál nagyobb a vesztesége, illetve az átigazolások negatív mérlege nem haladhatja meg a 100 millió eurót. Utóbbi viszonylag könnyen teljesíthető egy-két kulcsember eladásával, akik esetleg amúgy is hátrébb szorulnának Ronaldo érkezésével, előbbihez viszont tartósan növelni kellene a klub működési bevételeit. Ennek több módja van:

  • A már említett bérletekből származó bevétel 10 millió euróval nőhet változatlan eladások mellett is az áremelésnek köszönhetően, így 34 millió euró folyhat be a kasszába, emellett a becslések szerint a jegyekből is 4-7 millió eurós extra bevétel jöhet, ha növelni tudják a jelenlegi 95 százalékos kihasználtságot. Sok múlik azon, hogy a Bajnokok Ligájában meddig jut a csapat, az onnan származó jegybevétel is hozzátehet plusz néhány millió eurót a bevételekhez. A KPMG összegzése szerint a tavalyi szezon 45-50 millió eurójáról 55-70 millióra nőhetnek az úgynevezett meccsnapi bevételek.
  • A tévés jogdíjak még ennél is kiszámíthatatlanabbak, a cég szakemberei szerint a belföldi és nemzetközi jogdíjak összege 170 és 255 millió euró között lehet a tavalyi 190-200 millió után.
  • A mezeladások és ajándéktárgyak extra bevétele 12-20 millió eurót érhet el stabilan a 2019/20-as szezontól az idei kiugrás után.
  • A reklámbevételek esetében hároméves időtávon látnak esélyt arra, hogy 75-100 millió eurós extra forrása legyen a klubnak, ehhez az kell, hogy elsősorban a nemzetközi reklámozói bázist bővítsék, olyan országokban is megvessék a lábukat, ahol ma még kevésbé ismert a Juventus márkanév. Főleg ebben segíthet Ronaldo, hiszen a játékosnak sokkal kiterjedtebb rajongói bázisa van. Ahogy a fenti térképen is látszik, Indiában, Indonéziában vagy Brazíliában jelentős tartalékok vannak ebből a szempontból.