Áramot is termel a liszteriózis gyilkos kórokozója

2018.09.17. · tudomány

A Listeria baktériumnak van egészen különleges, eddig nem ismert tulajdonsága, mégpedig az, hogy a flavoproteineknek nevezett fehérjék környezetében elektromos áramot termel. A felfedezésről a Nature-ben számolt be a kaliforniai Berkeley bioelektronikai, molekuláris és sejtbiológiai, valamint biofizikai tanszékeinek közös kutatócsoportja.

A Listeria, egészen pontosan a Listeria monocytogenes baktérium felelős a liszteriózis nevű fertőző betegségért, ami főleg szennyezett élelmiszerek útján terjed, és ritka ugyan, viszont sokszor halálos kimenetelű.

photo_camera A liszteriózis kórokozója, amint a sárga bogyókkal jelölt flavoproteinek közreműködésével elektromos áramot termel Fotó: Amy Cao/ UC Berkeley

Elektrogén, azaz elektromosságot termelő organizmusok, köztük baktériumok létezéséről eddig is tudtak a kutatók. Ezek a barlangi tavak mélyén élő mikroorganizmusok azonban bonyolult biokémiai folyamatok során, speciális környezetben produkálnak elektromosságot. A liszteriózis kórokozója ugyanakkor akár az emberi emésztőrendszer oxigénhiányos közegében is képes erre.

A Berkeley kutatóinak sikerült megtalálni azokat a géneket is, amelyek az elektromosság előállításához szükséges fehérjéket kódolják. Azt is megállapították, hogy a baktériumoknak szükségük van a belekben sűrűn előforduló flavoproteinekre ahhoz, hogy az elektromos aktivitás létrejöhessen. A LiveScience beszámolója szerint a kutatók a továbbiakban a pontos mechanizmust és annak akár ipari léptékű felhasználhatóságát vizsgálják.