Ha női sportolóként jól is akarsz keresni, ideje elkezdened teniszezni
Mindössze két olyan ember van a legjobban kereső női sportolók közül, aki nem teniszező – derül ki a Forbes nemrég készített kimutatásából. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a listát uralják a teniszezők, akik nem is elsősorban a pénzdíjakkal, hanem az egyéb szponzori- és reklámszerződésekkel keresik magukat degeszre.
A Forbes a 2017/18-as szezont vette alapul a lista összeállításakor, vagyis a 2017 júliusa és 2018 júliusa közötti egy év kereseteit gyűjtötték össze. Nem véletlen, hogy a lap pár hete, a US Open előttre időzítette a lista megjelentetését, hiszen a nyolc teniszezőn kívül csak egy autóversenyző és egy tollaslabda-játékos szerepel a tízes rangsorban. A lista készítői szerint a tenisz azért emelkedik ki, mert a világon az az egyetlen sportág, ahol a nők keresete legalább nagyságrendileg mérhető a férfiakéhoz. Az amerikai kosárlabdában például tízszeres a különbség az NBA és annak női megfelelője, a WNBA között a kereseti lehetőségeket illetően.
10. Angelique Kerber – 7 millió dollár (tenisz)
Nagyjából 2 milliárd forintos kereset alatt nem lehet felférni a Forbes tízes listájára – a német Kerber a versenyeken mintegy 3 millió dollárt ütögetett össze, ehhez jött 4 milliónyi egyéb bevétel jórészt a szponzoroktól és a reklámokból. Nem meglepő, hogy elsősorban német cégek álltak a sportoló mellé, legnagyobb támogatója az Adidas, de a Generali, a Porsche, a Rolex, az SAP és a kínai Yonex is szerződött vele. A most kalkulált keresetben még nincs benne az a 3,3 millió dollár, amit a sportoló júliusban kapott a wimbledoni teniszbajnokság megnyeréséért, ez ugyanis már az üzleti év zárása utánra esett.
9. Danica Patrick – 7,5 millió dollár (autósport)
Az egyik olyan sportolónő, aki nem a tenisz világából érkezett, a legjobban kereső női autóversenyző. A Forbes becslése szerint 3 millió dolláros pénzdíjat és 4,5 milliós egyéb keresetet zsebelt be egy év alatt. Mindezt úgy, hogy a 2017-es Nascar-szezon után visszavonult a szakágtól, majd idén májusban az Indy 500 után az egész karrierjét felfüggesztette. Ugyanakkor viszont saját ruhamárkát alapított, illetve írt egy fitneszkönyvet. Néhány éve még a Forma-1-ben is szóba került a neve, mint az első lehetséges női pilóta, de végül nem mutatkozhatott be, talán ezért nem is annyira ismert Európában.
8. Simona Halep – 7,7 millió dollár (tenisz)
A jelenleg világelsőnek számító román sportoló a vizsgált időszakban 6,2 millió dollárnyi pénzdíjat nyert, amit 1,5 milliós egyéb bevétellel egészített ki. Korábbi sportszergyártójával, az Adidasszal 2017 végén lejárt a szerződése, majd januárban a saját maga által tervezett dresszben nyerte meg az ausztrál teniszbajnokságot, így nem meglepő, hogy hamar lecsapott rá a Nike.
7. P. V. Sindhu – 8,5 millió dollár (tollaslabda)
Újabb ütőjáték, de őszintén megvallva valószínűleg a magyarok kis része hallott valaha életében az indiai játékosról. A listán való szereplését sem annak köszönheti, hogy a tollaslabdában olyan rengeteg pénz lenne, hiszen a versenyeken mindössze 500 ezer dollárt keresett meg, a többi 8 millió a szponzoroktól származik, akik a nagy indiai piac miatt láthatnak benne fantáziát. A 2016-os olimpián ezüstérmet nyert első indiai nőként, vagyis azért tehetsége is van a sportághoz. A 23 éves sportoló legnagyobb szponzorai a Brisgestone, a Gatorade, a Nokia, a Panasonic, a Reckitt Benckiser és további fél tucat nagy világmárka.
6. Venus Williams – 10,2 millió dollár (tenisz)
A lap becslései szerint 4,2 millió dolláros pénzdíja mellé 6 milliós egyéb keresetet könyvelhetett el a 38 éves sportoló, akinek célja, hogy még a 2020-as tokiói olimpián is szerepeljen. Williams ismertsége Amerikában 81%-os, amivel csak a húga, Serena előzi meg a női sportolók között. A nagy reklámozók mellett szívesen hívják előadásokra, élménybeszámolókra, amelyeket állítólag 100 ezer dollárért vállal.
5. Marija Sarapova – 10,5 millió dollár (tenisz)
Az ötödik legjobban kereső női sportoló egyben az ötödik legjobban kereső női teniszező is, egymillió dolláros pénzdíja mellé még 9,5 milliót szedett össze más forrásból. Tavaly többéves szerződést kötött a svájci UBS bankkal, emellett egyik fő reklámarca a Nike-nak, a Headnek, a Porschének és az Eviannak. Saját édességmárkája, a Sugarpova már 22 országban elérhető, a becslések szerint a következő egy évben forgalma elérheti a 20 millió dollárt.
4. Garbine Muguruza – 11 millió dollár (tenisz)
Miközben Venezuelában tombol a csóróság, a Caracasban 25 évvel ezelőtt született sportoló a legjobban keresők között van. Persze ma már spanyol színekben versenyez a világranglista jelenlegi 17. helyezettje, aki Genfben tengeti hétköznapjait. Muguruza igazságosan elosztotta bevételét, 5,5 millió jött a pénzdíjakból és ugyanennyi a szponzoroktól és reklámozóktól. A tavalyi wimbledoni győzelme komoly bónuszt ért az Adidastól, mellette a Evian és a Rolex is hosszútávú szerződést írtak alá vele.
3. Sloane Stephens – 11,2 millió dollár (tenisz)
Az új generáció egyik sztárja, a jelenleg 25 éves amerikai teniszező a hatodik a világranglistán, a vizsgált évben 5,7 millió dollár teniszezett össze, és majdnem ugyanennyit keresett más forrásból. A sportolónak szerencséje is volt, hiszen az első Grand Slam-győzelmét tavaly aratta a US Openen, amikor a legtöbb nagy marketingszerződése éppen kifutott vagy az év végén járt le. Így a kiugró eredmény komoly alkupozíciót jelentett számára. Legfontosabb reklámozói a Nike, a Mercedes-Benz, a Rolex, a Colgate, a Choclate Milk és a Biofreeze.
2. Caroline Wozniacki – 13 millió dollár (tenisz)
A dán sportoló 7 millió dolláros pénzdíját 6 milliós egyéb bevétellel egészítette ki, ami többek között az Adidas és a Rolex szerződésének volt köszönhető. Idén az Ovvo Optics is a partnere lett, így megalkotta saját napszemüveg-márkáját. A cég összesen 11 modellt kínál, melyek Wozniacki családjáról, barátairól és más híres dánokról kapták a nevüket.
1. Serena Williams – 18,1 millió dollár (tenisz)
A fiatalabb Williams-lány úgy is utcahosszal vezeti a listát, hogy mindössze 62 ezer dollárnyi pénzdíjat keresett a vizsgált időszakban, amihez viszont brutális, 18 milliós szponzori bevétel párosult. A minimális pénzdíj annak köszönhető, hogy 2017 januárjában az Australian Open megnyerése után bejelentette, hogy terhes. Végül tavaly szeptemberben adott életet kislányának, a szülést követően idén tért vissza a teniszhez. Közben az üzleti életben sem tétlenkedett, májusban elindította saját divatmárkáját Serena néven. Karrierje során már több mint 88 millió dollárt keresett, ami a duplája a saját testvére pénzdíjának, aki a második az örökranglistán.
A Sportérték további cikkei a Qubiten itt olvashatók.