Megint megbüntették a Google-t a reklámpiac letarolása miatt
Ismét komoly pénzbüntetést kapott a Google az Európai Bizottságtól versenyellenes magatartása miatt, igaz, a mostani 1,49 milliárd eurós (1,7 milliárd dolláros) bírság aligha fogja megrázni a gigacéget.
Nem ez az első eset, hogy a bizottság kifogásolnivalót talál a cég működésében, tavaly ötmilliárd dollárra, azelőtt pedig 2,4 millárdra büntették őket az AdSense miatt – a reklámszolgáltatás az utóbbi tíz évben az európai reklámpiac hetven százalékát fedte le, méghozzá a vád szerint úgy, hogy az esetleges riválisoknak esélyt sem adott rá, hogy labdába rúgjanak.
Épp ezzel indokolta a bizottság a büntetés mértékét is, indoklásuk szerint ugyanis hosszan tartó és súlyos jogsértésről van szó, amely gátolta az innovációt, és veszélybe sodorta a szabad versenyt azzal, hogy a felületek bérbeadóinak nem hagyott más választást, mint hogy az AdSense szolgáltatásait használják.
Az Android mostantól kérdez
A Google nemrégiben vezette be azt az újítást az általa fejlesztett Android operációs rendszerben, hogy mostantól a rendszer megkérdezi a felhasználót, hogy melyik böngészőt és keresőmotort kívánja alapértelmezettnek beállítani (korábban ez alapértelmezésben a Chrome és a Google volt).
Matthew Stoller marketinges szerint nem lehetetlen, hogy még több bírság vár a cégre, de addig, míg a Google további vállalkozásokat vásárolhat fel – márpedig indulása óta több mint kétszáz startupot kebelezett be –, a cég simán kifizeti a büntetéseket egy-egy sajnálkozó rutinközlemény kíséretében. Az Európai Bizottság közleménye sem zárja ki a további bírságolás lehetőségét, amennyiben az érintett cégek vagy magánszemélyek eljárást indítanak a Google ellen.
Kent Walker, a Google nemzetközi kapcsolatokért felelős vezetője közölte, hogy már az eddigiekben is sokat finomítottak a Bizottság által kifogásolt területeken, az elkövetkező hónapokban pedig további változtatásokra készülnek, amelyek következményeképpen nagyobb teret hagynak európai riválisaiknak.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: