Tavaly több büntetést fizetett a Google, mint amennyit világszerte adózott

2019.02.14. · gazdaság

5,1 milliárd dollárnyi bírságot fizetett be 2018-ban a Google-tulajdonos Alphabet, és ez több, mint az a 4,2 milliárd dollár, amelyet világszerte adózott. Ez jól mutatja, mennyire alkalmatlan a globális techcégek szabályozása Európában – írta a Financial Times elemzője, John Thornhill.

A cég utolsó negyedéves jelentésében csupa sikerről számolhatott be: bevételei 2018. negyedik negyedévében 22 százalékkal magasabbak voltak az előző év hasonló időszakához képest, és elérték a 39,28 milliárd dollárt, míg az éves bevétel 23 százalékkal, 136,8 milliárd dollárra nőtt.

A költségeknél a cég külön sorban tüntette fel az „európai bizottsági büntetések” kategóriát, az összeg ebben a rovatban a 2017-es 2,7 milliárd dollárról 5,1 milliárd dollárra nőtt – ez lényegében az a rekordbüntetés, amit a trösztellenes szabályok megsértéséért nyáron rótt ki az Európai Bizottság. Azóta landolt egy újabb, 50 millió eurós büntetés a francia adatvédelmi hatóságtól a GDPR megsértése miatt, de azt már a 2019-es jelentéseiben fogja feltüntetni az Alphabet, hacsak nem sikerül megfellebbeznie. A Google számíthat rá, hogy 2019-ben is jelentősen növelik a költségoldalt az európai uniós hatóságoktól érkező büntetések, mivel az EU egyre határozottabban áll ki a fölényükkel visszaélő nagy techcégekkel szemben.

143 százalékos profitnövekedés

A cég adó formájában 4,2 milliárd dollárt fizetett be, ez az adózás előtti bevétel 12 százaléka. Ezek után nem olyan meglepő, hogy a Google tulajdonosának a nyereségét sikerült tavaly a legdinamikusabban növelnie 2017-hez képest: 143 százalékkal, 12,67 milliárdról 30,74 milliárd dollárra nőtt az összeg. Az Alphabet állítása szerint ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az előző lezárt évben a 2017-es amerikai adótörvény értelmében az utolsó negyedévben keletkezett egy igen jelentős, 9,9 milliárdos egyszeri adóköltség, amit a külföldön keletkezett egyéb bevételei után kellett a cégnek befizetnie az államkasszába. Ehhez képest már könnyebb volt 2018-ban nagyot gurítani.

A cégnek a negyedik negyedévi adatok alapján még mindig az Egyesült Államok a legnagyobb piaca, a cég teljes bevételének 47 százaléka keletkezik a tengeren túl, a következő Európa, a Közel-Kelet és Afrika, ahonnan a bevétel 31,4 százaléka származik. Bár az Alphabetnek vannak egyéb projektjei is, főként a kutatás-fejlesztési területen, a cég nagyrészt a Google-től függ: a 136,8 milliárdos bevételből mindössze 595 millió dollár keletkezett a Google-ön kívül.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás