Ma gurul ki a gyárból az utolsó Volkswagen Bogár
A Volkswagen tavaly szeptemberben jelentette be, hogy 2019 júliusában leállítja a világ egyik legikonikusabb autómodellje, a Bogár (angolul Beetle, németül Käfer) gyártását. A döntést az egyre csökkenő eladási mutatókkal, valamint azzal magyarázta a cég, hogy a jövőben a családi és az elektromos autókra koncentrál.
„A Bogár elvesztése három generáció és közel hét évtized után heves érzelmeket fog kiváltani a modell rengeteg elkötelezett rajongójából” – mondta akkor a BBC-nek Hinrich Woebcken, a Volkswagen Group of America igazgatója.
Az eredeti modell Adolf Hitler ötlete alapján készült, miután a náci Németország vezére felvetette egy kényelmes, praktikus, egyszerű autó, vagyis egy népautó (Volkswagen) szükségességét.
Osztrák-magyar plágiumvád
A projekt vezető mérnöke Ferdinand Porsche volt, bár később az osztrák-magyar származású Barényi Béla sikerrel bizonyította, hogy már Porsche előtt öt évvel előállt ugyanazzal a formatervezéssel. A hivatalosan Volkswagen Type 1 névre hallgató modell gyártása 1938-ban kezdődött, de tömegesen csak a második világháború után terjedt el, majd 1968-ban lett világhírű, A kicsi kocsi kalandjai című Walt Disney-film révén.
A Golf és a Polo megjelenésével a Beetle iránti kereslet a hetvenes évek közepétől egyre jobban csökkent: míg a legproduktívabb évben, 1971-ben 1,3 milliót gyártottak belőle, az utolsó gyártási évnek számító 2003-ban már csak 30 ezret – 65 év alatt összesen 21,5 millió darabot gyártottak a modellből.
1999 decemberében a világ 32 országának 126 autószakértője megtartotta „az évszázad autója” szavazást, ahol 521 ponttal végül a negyedik helyre futott be a Bogár – a Ford T-modell 742, a Mini 617, a Citroën DS pedig 567 pontot kapott, míg a Porsche 911-nek megítélt 303 szavazat az ötödik helyre volt jó.
A következő generációk már sokkal rövidebb életűek voltak: a New Beetle-t 1997 és 2011 között gyártották, az újra csak Beetle-nek nevezett harmadik modell pedig 2011-ben vette át a stafétát. Az utolsó modell végső változata, a Final Edition kupé és kabrió kiadásban is megvásárolható volt 2019-ben.
Az Associated Press szerint a Final Editionből összesen 5961 darabot gyártottak a mexikói Pueblában található üzemben, a legeslegutolsó példányt pedig július 10-én, a gyártás befejezésének alkalmából tartott ünnepség után egy múzeumba szállítják.
Kapcsolódó cikk a Qubiten: