Könnyezni képes műszemet fejlesztettek az állatkísérletek kiváltására

A Pennsylvaniai Egyetem biomérnökei emberi szaruhártyasejteket is beépítettek abba a műszembe, amely az eddigieknél sokkal tökéletesebben imitálja a valódi látószervet.

„Az általunk fejlesztett biomimetikus rendszer jelentősen hozzájárulhat az új biofarmakológiai innovációkhoz és diagnosztikai megoldásokhoz” – foglalták össze eredményeiket a kutatók a Nature Medicine orvosi folyóiratban.

A modell egyedülálló lehetőséget ad az emberi szemfelület rendkívül összetett felépítésének, biológiai tulajdonságainak és környezethez való dinamikusan szabályozott alkalmazkodásának tanulmányozására; emellett a kutatók szerint alkalmasint kiválthatja az állatok szemén végzett kísérleteket.

Az eredetileg a száraz szem szindróma (dry eye disease, DED) tanulmányozásának megkönnyítésére fejleszteni kezdett eszköz nem imitálja a látószerv összes funkcióját, csak azokat, amelyek a szemtest fizikai alkalmazkodását szolgálják.

Az emberi sejteket is tartalmazó amerikai műszemFotó: University of Pennsylvania

A szaru- és a kötőhártya valóságos emberi sejtekből áll. A pislogás viszont már mesterséges: egy aprócska elektromotorral mozgatott, lágy hidrogél-membránból kialakított átlátszó műszemhéj záródik rá időről-időre a szemtestre. A valóságban az egészséges működéséhez és a tisztán látáshoz is szükséges könnyek nedvességét az igazihoz hasonló enyhén sós folyadék pótolja.

Korábbi cikkeink a témában:

A gépek már a falakon is átlátnak

Az MIT-s kutatók által kitalált módszer azon alapul, hogy ugyanazokat a mozdulatsorokat fény és rádióhullám használatával is rögzítik, majd a kettőt összevetve a neurális hálózat megtanulja, hogy melyik rádiójelhez milyen kép tartozik.