Véletlenül fémevő baktériumot fedezett fel a Caltech kutatója

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Nemcsak elfogyasztja, de tápanyagként fel is használja a fémet egy újonnan felfedezett baktérium– derül ki a Jared Leadbetter, a Caltech környezeti mikrobiológusa által jegyzett, a Nature-ben július 15-én megjelent tanulmányból.

A Futurism ismertetője szerint Leadbetter szinte véletlenül bukkant rá a Candidatus Manganitrophus néven lajstromba vett organizmusra. A mikrobiológus mangánnal folytatott kísérleteihez használt eszközein furcsa hártyát fedezett fel miután egy napig hagyta vízben ázni őket, miközben a mangán eltűnt.

A kutató szerint a baktérium felfedezése megfejtést adhat arra, hogy miért dugulnak el a környéken mangán-oxid miatt a vízelosztó-rendszerek csövei.

Candidatus ManganitrophusFotó: Hang Yu/ CALTECH

Az ismert mikroorganizmusok közül több is elfogyasztja a mangánt, ám eddig egyikről sem derült ki, hogy kémiailag szintetizálva hasznosítaná a fémet, mangán-oxidot hagyva hátra anyagcseretermékként.

Candidatus Manganitrophus felfedezése magyarázatot adhat az óceánfenéken talált eddig rejtélyesnek gondolt mangángömbökre is, amelyek akár kiterjedtebb baktériumtelepek is lehetnek.

Magyarországon nincs még egy olyan újság, mint a Qubit. De ahhoz, hogy továbbra is lehessen, arra kérjük kedves olvasóinkat, hogy támogassátok erőfeszítéseinket egyszeri vagy rendszeres adománnyal, és járuljatok hozzá, hogy a Qubit még alaposabb, még hitelesebb, még tudományosabb tudjon lenni.
Támogasd a Qubit munkáját – nekünk minden segítség számít!