Véletlenül fémevő baktériumot fedezett fel a Caltech kutatója

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Nemcsak elfogyasztja, de tápanyagként fel is használja a fémet egy újonnan felfedezett baktérium– derül ki a Jared Leadbetter, a Caltech környezeti mikrobiológusa által jegyzett, a Nature-ben július 15-én megjelent tanulmányból.

A Futurism ismertetője szerint Leadbetter szinte véletlenül bukkant rá a Candidatus Manganitrophus néven lajstromba vett organizmusra. A mikrobiológus mangánnal folytatott kísérleteihez használt eszközein furcsa hártyát fedezett fel miután egy napig hagyta vízben ázni őket, miközben a mangán eltűnt.

A kutató szerint a baktérium felfedezése megfejtést adhat arra, hogy miért dugulnak el a környéken mangán-oxid miatt a vízelosztó-rendszerek csövei.

Candidatus ManganitrophusFotó: Hang Yu/ CALTECH

Az ismert mikroorganizmusok közül több is elfogyasztja a mangánt, ám eddig egyikről sem derült ki, hogy kémiailag szintetizálva hasznosítaná a fémet, mangán-oxidot hagyva hátra anyagcseretermékként.

Candidatus Manganitrophus felfedezése magyarázatot adhat az óceánfenéken talált eddig rejtélyesnek gondolt mangángömbökre is, amelyek akár kiterjedtebb baktériumtelepek is lehetnek.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!